Template by:
Free Blog Templates

13 January 2011

Bersama Penduduk







Seperti biasa Saya akan menemui penduduk dalam DUN Kubu Gajah, sambil mendengar masalah mereka, tidak kira Tua, Muda, termasuk yang uzur.

Dengan pendekatan demikian dapat membantu Saya menjalankan tugas dan tanggungjawab sebagai yang telah diamanahkan.

Semangat turun padang ini, insyallah akan Saya teruskan bagi melihat sendiri masalah rakyat, tidak kira mereka itu siapa.

Saya juga telah meminta agar JKKK sentiasa mendamping anak buah mereka untuk mendengar sendiri segala masalah yang mereka hadapai dan sama-sama kita selesaikan.

Ketua-Ketua Kampung harus mempunyai senarai penduduk yang bermasalah terutama dari kalangan keluaga miskin dan mereka yang tidak memiliki tempat tinggal.

3 comments:

Anonymous said...

seronok tgk kemesraan dato seri dgn masyarakat , pasti mereka sgt menghargainye.

Anonymous said...

YMDS,

Saya harap semasa YMDS bersama penduduk sambil mengadapi minuman YMDS hendaklah menjelaskan isu tempatan kepada mereka.

Jika mereka yang 'educated' hendaklah YMDS jlaskan isu nasional.

Kalau dengan orang India dan Cina YMDS hendaklah tahu statistik dan asal usul Melayu.

Isunya sekarang mereka kata kita berasal dari Indonesia. Tapi orang Indonesia kata Tanah Melayu zaman dulu ialah di kawasan pantai Timor Sumatrua dan dari Singapura hingga ke sempadan Negeri Sembilan.

Dulu tak ada negera Indonesia. Yang hanya ada Nusantara dan Gugusan Pulau2 Melayu.

Isu ini mesti YMDS beritahu guru2 Cina dan India di sekolah2. Mereka ini yang ramai buat hal dalam blog. 65% baca blog. Mereka yang mempengaruhi pelajar sekolah menengah.

Statistik pula YMDS mesti berpegang kepada pendapat per capita Melayu, Cina dan India.
YMDS tak boleh lagi berceramah ke orang India tanpa Statistik (omong2 kosong) Lagi satu statistik berkaitan GINNI koefesian. Bila saya sebut 2 perkara ini semua orang Cina tak boleh lagi buka mulut. Bila mereka buka mulut saya ceritakan sejarah revolusi di negara Cina dan kenapa negara Cina mesti menjadi negara sosialis mereka pun terus diam Kalau mereka menjadi negara kapitalis revolusi Cina akan bermula semula.

Saya susah hati pemimpin Barisan tidak mahu berdailog dengan Lim Guan Eng dan Utayakummar. Asyik2 nak berdailog dengan YB ANUAR atau YB KJ.

Rakyat memangkah ISU dan persepsi (terutama sekali anak muda) bukan lagi mereka memilih YMDS di PRU 13.

Itulah nasihat saya.

Anonymous said...

YMDS,

Kadang2 sebahagian besar masalah rakyat ialah seperti masalah apa yang pernah kita/YMDS hadapi.

Cuba YMDS lihat tanah lot 745 kepunyaan YM Allahyarhamu Hj. Raja Omar.

Buah rambutan disitu habis dimakan kera. INI MASALAH KERA sejak dulu tak dapat diatasi.

Tanah tersebut agak luas mungkin ia telah dibahagi2kan mengikut faraid, tapi belum ada pecah gran/bahagian dibuat.

Kalau kita pecah ke tiga lot upahnya mencecah kepada lebih $7,000 ringgit. Tentulah adinda YMDS tak mampu mengeluarkan bayaran tersebut. INI MASALAH BAYARAN MAHAL UNTUK PECAH BAHAGIAN.
Cadangan saya kerajaan mengambil alih kerja2 yang berkaitan dengan pecah bahagian. Modalnya hanya $800 ringgit YMDS bukan 7 ribu. Anak buah saya kerja surveyor.

Yang ketiga ialah kalau kita nak tanam dengan kelapa sawit sudah tentu RISDA tidak dapat meluluskannya kerana kawasan tersebut tidak mempunyai pokok getah. KELILINGNYA ADA GETAH KENAPA RISDA TAK BOLEH LULUSKAN? Minta tolong Tuan HJ. ISHAK. Tak gunalah jadi UMNO kalau tak tolong Melayu.

KIta tak perlu pergi jauh/tanya masyarakat untuk menganalisis sebab tanah terbiar. Yang boleh diurus sekelip mata pun tak dapat diuruskan. Inikan pula tanah yang tidak berkuasa lebih 3 generasi.

Saya hairan kenapa SO/ raja tanah tak turun padang dan hantar notis/saman kepada mereka yang tidak membayar cukai tanah.

Takkanlah perkara ini pun saya nak ajar dalam blok YMDS.

Serahkan kepada saya semua surat2 notis/saman untuk dihantar ke tuan tanah di kampung saya, saya boleh hantarkan dalam masa sebulan. KITA MISTI GEMPAR MEREKA SUPAYA MEREKA MENGUSAHAKAN TANAH MEREKA. Kalau parti pembangkang menang sudah tentu mereka akan buat begini. Kalau tidak macam mana nak cari wang belanjawan.

Sejak saya kecil lagi nampaknya seperti SO Selama tak buat home-work asyik2 tandatangan pindah milik sahaja yang saya lihat. Ukur tanah pun tak siap. Mungkin tak professional. Pilihlah orang yang betul2 profesional.

Sekian tentang masalah tanah terbiar. Lagi ramai YMDS tanya masalah masyarakat mankin banyak bantun iksan/derma yang perlu YMDS sediakan.

Semua orang ada masalah YMDS.

Kadang2 mereka yang mahukan masalah. Ada hamba ALLAH tu kahwin dua terpaksa minta rumah PPRT untuk isteri kedua.

Lagi satu ia jual semua tanahnya dan pergi ke YMDS minta tanah. Lihat yang kaya pun minta bantuan. Ada hamba ALLAH tu membiarkan tanahnya dilelong kerana ia untung lebih 200 ribu ringgit. Masalah juga.... YMDS.

Jika tanah terbiar mereka diusahakan 35% daripada mereka akan tidak meminta bantuan kerajaan.

Masalah yang saya hadapi ialah YMDS belum berbuat apa2 tentang tanah kurnia tapak rumah kampung tersusun.

Jika mereka buat rumah di situ sudah tentu Kubu Gajah, Redang Panjang dll maju setapak lagi. Kirimlah surat kepada mereka supaya membina rumah disitu (Sudah jenerasi kedua. Yang pertama dulu memang tak ada wang nak bina rumah.)

Sekian. Terima kasih.