Template by:
Free Blog Templates

28 March 2011

Bekalan makanan pelajar












Pengurusan Sekolah haruslah mempastian setiap bekalan makanan kepada Pelajar mengikut spekfikasi bagi menggelakan berlaku sebarang kejadian yang tidak diinggini.

Tidak kira samada bilangan penerima bantuan makanan tersebut cuma dua atau tiga orang sahaja, pengurusan Sekolah jangan lepas tanagan bagi mempastikan tiada bekalanan yang dihantar itu yang tidak berkualiti.

Saya berkata demikian ketika berucap meresmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Kebangsaan Rancangan Belia Khas (RTBK) Pondol Tanjung.

Saya juga memianta agar pengurusan Sekolah menyenarai hitam mana-mana pembekal yang cuai dalam menentukan bekalan kepada pelajar.

Mengenai rungutan Ibubapa keatas bilangan kecil pelajar bantuan tersebut, Saya diberitahu adalah Ibubapa yang langsung tidak mengambil berat untuk hadir dalam perjumpaan yang diadakan.

Ibubapa jangan menganggap PIBG itu tidak penting dan hanya sekadar ditubuhkan, sebaliknya ia adalah forum terbaik bagi mereka berbincang dan bertukar fikiran.

Sementara itu, mengenai masalah ketiadaan Makmal Komputer di Sekolah tersebut, Saya memandang berat mengenainnya dan akan membawa perkara itu ke Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah Larut, Matang dan Selama pada hari Isnin ini.

Turut hadir ialah Guru Besar Sekolah Kebangsaan RTBK yang baru, Raja Zainal Hafis bin Raja Adnan dan Pengerusi PIBG, Hai Mutalib Mat Dom.

Sebelum itu, Saya turut meresmikan Mesyuarat Agung Sekkolah Kebangsaan Kampung Yaman yang menimbulkan masalah padang Bola Sepak dan kemudahan bangunan baru Sekolah tersebut.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Sistem sekolah kita masih mmentingkan
pembelajaran/pengajaran menjurus kepada kehendak peperiksaan.
Guru mengajar mengikut soalan peperiksaan.

Sepatutnya pendidikan lebih mementingkan karikulum dan apa yang boleh dihasilkan (kemahiran) oleh murid dan guru.

Peghargaan kepada guru lebih dinilai secara menyuluruh. Sepatutnya garu yang unggul ialah mereka yang dapat meningkatkan peratus kelulusan/kejayaan mata pelajaran yang mereka ajar.

Guru yang dapat meningkatkan peratus pelajar yang lulus dalam mata pelajaran yang diajar sepatutnya mendapat anugerah khidmat cemerlang. Begitu juga dalam bidang2 yang lain.

Selalunya Kementerian lebih melihat guru yang mentadbir yang menerima anugrah guru cemerlang.

Sepatutnya guru yang lama mengajar tanpa mentadbir diberikan anugerah guru cemerlang jika mereka betul2 cemerlang.

Saya cadangkan PIBG memberi hadiah khas kepada guru yang telah ramai menjayakan anak murid mereka dengan cemerlang dalam peperiksaan berdasarkan peratus pertambahan yang mendapat gred 'A'.
sebagai contoh.

Sekian.