Template by:
Free Blog Templates

15 October 2010

Pemuda ganjil





Saya amat simpati dengan nasib yang dialami oleh seorang pemuda,Mohd Faisal bin Yahya,24 tahun yang tinggal dengan bapanya di Felda, Ijok.

Faisal, anak yatim yang bertubuh kecil seperti seorang kanak-kanak, tidak diketahui jenis penyakit ganjil yang dialaminya.

Bapanya juga tidak begitu sihat manakala kakaknya, Norhayati, 26 tahun bekerja di sebuah kilang.

Begitupun, Faisal telah menerima bantuan bulanan sebanyak RM 150 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), tetapi apakah jumlah itu sudah mencukupi?

Apapun terima kasih kepada JKM diatas keperhatinan untuk menghulur bantuan meringankan lagi bebanan keluarga tersebut.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Bajet 2011 juga memberi keistimewaan kepada OKU.
Tentukan orang OKU kita dapat bahagiannya.

Tapi bajet ni nampaknya menguntungkan Johor, Sarawak dan Sabah.

PM terlupa tentang PERAK yang ramai perwakilan di persidanagn UMNO, hampir sama seperti Johor, Sarawak dan Sabah.

Apa yang tersirat dihati saya perwakilan Perak pandai2 lah memilih pemimpin UMNO seperti orang Sarawak dan Sabah persidangan minggu depan.

Mungkin wakil rakyat Perak tak ada siong seperti wakil rakyat Sarawak dan Sabah.

Kesimpulanya, pandai2lah memilih pemimpin yang perthatin terhadap negeri Perak.

Saya teringat lagi salah satu janji pilihan raya yang lepas ialah untuk menjadikan koridor utara tempat modal insan.

Tapi institusi yang akan dirancangkan ialah dekat IPOH dan dekat Telok Anson. Mungkin koridor utara termasuk Selatan Perak mengikut definisi PM yang lalu. Saya pun kurang periksa.

Dalam mana2 bajet nampaknya Perak dianggap tak begitu penting kerana ia sudah mempunyai SILVER, logam perak yang mahal.

YMDS tak boleh buatkah seperti D. Samy Vellu.

Beliau katakan kaum Indialah yang dapat membantu kemenangan Barisan. Siapa kata MIC tak kuat. Kamilah parti yang paling kuat di Malaysia. Itulah katanya. Sekarang timbalannya pun cakap begitu. Tapi pemuda mereka macam tak mahu undi barisan sebab orang India tak ramai di universiti dan perkhidmatan awam. Mereka tak tahu wakil rakyat mereka melebihi kuota penduduk India di Malaysia. Inilah yang tidak diterangkan UMNO ke orang India di Ulu Kelantan. Kali ni tentukan perwakialn Perak ke Ulu Kelanat pergi ke rumah2 orang India. Beri tahu kuota wakil rakyat sudah melebihi kuota penduduk India di Malaysia.

Cuba YMDS kata , "wakil kami amat ramai ke perhimpunan UMNO, kami boleh juga menentukan siapa nak jadi PM". Barulah jadi hero Pak Samy.


Tapi kita bukan Dato Samy.
Selain itu wakil PERAK susah hendak disatukan untuk memilih pemimpin yang perihatin tentang pembangunan di negeri Perak. Mereka tak macam satu haluan. Pilih pemimpin yang tak memberi keuntungan bagi negeri PERAK. Kita mesti ada 2 misi. Satu menyatukan dan satu lagi menguntungkan.

Kalau kita tak ada misi sampai bila pun orang Perak tak jadi PM atau TPM. Tak silap kalau Sarawak bersatu denagan Sabah Dato Shafie Afdal yang akan jadi TPM akan datang.

Kesimpulanya, ada masanya kita mesti buat latah seperti D Samy Vellu. Latah2 pun orang Melayu ramai yang takut. Sepatutnya ADUN Bentong sahaja (54% orang India) yang dapat ke kaum India. Yang lainnya hanya untuk kaum Cina atau Melayu sahaja. Orang Melayu main politik. Orang Cina tak mahu bising. Mereka bising tentang perkhidmatan awam sahaja. Yang lain biarlah orang India ambil.

Kalau nak main politik mainlah betul2. Jangan setengah tiang. Itulah amanat saya sebelum persidangan. Saya tetap ada di sana nak tengok apa orang Perak cakap. Kalau kita buat lawak dari segi psikologi semuanya akan masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri.

Sekian analisis saya.