Template by:
Free Blog Templates

19 October 2010

Audit




Mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa kira-kira wang (PAC) negeri Perak di bangunan SUK di Ipoh.

Beberapa orang ketua jabatan dipanggil dalam sesi soal jawab mengenai laporan audit mereka.

Dalam mesyuarat tersebut yang turut dihadiri pengarah audit negeri membincangkan banyak pekara termasuk masalah kawasan tadahan hujan dan masalah kawasan tadahan hujan dan sekolah rendah Agama Rakyat.

Satu lagi mesyuarat akan diadakan minggu depan untuk menyiapkan laporan audit terbaru bagi dibentangkan di sidang dun yang akan datang.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Saya harap apa yang dibincangkan di mesyuarat PPAC termasulah juga tempat tadahan air yang telah YMDS rancangkan seketika dahulu untuk mengelakkan banjir di kawasan ADUN Kubu Gajah dan Batu Kurau.

Tidakkah kerja YMDS bertindih dengan kerja Auditor negeri Perak.

Kalau bertindih inilah yang dikatakan pembaziran.

Perkara ini berlaku seperti kerja YMDS dengan Ketua Kampung/Penguhulu/DO. Kalau kerja YMDS sama seperti kerja yang harus dilakukan oleh ketua kampung yang menerima arahan dari pejabat daerah bermakna kerja YMDS adalah bertindih. Bayangkanlah gaji YMDS dan ADO Selama diberikan untuk kerja memantau pembangunan yang sama, sudah tentu merugikan kerajaan. Sepatutnya sistem pentadbiran pejabat daerah yang harus bekerja keras di tempat2 tertentu tapi bukan YMDS.

Kerajaan rugi kerana banyah kerja2 kita bertindih, dan ketua hanya proksi sahaja.

Misalnya ramai orang nak jadi pengarah tapi sedikit sahaja nak jadi pekerja.

Pepatah Inggeris ada mengatakan the Chiefs are more than the Indians (Raja lebih ramai dari rakyat).

YMDS pun buat kerja macam pengarah dan ADO pun buat kerja pengarah. Akhirnya JKKK hingga ke ADO dan wakil rakyat hingga JK politik bagi tiap2 ranting semuanya buat kerja yang sama atau kerja seperti mengarah sahaja. Akhirnya tiada seorang pun mahu membut kerja gotong royong. Semua nak jadi ketua.

Itulah pengalaman saya.