Template by:
Free Blog Templates

17 October 2010

Lumpuh



Saya amat simpati dengan Abdul Razak bin Mat Ali, 52 tahun di Bukit Nering yang terlibat dengan kemalangan baru-baru ini hingga jatuh lumpuh.

Begitupun, beliau yang berkerusi roda, bersyukur kerana menerima bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Saya sempat melawat beliau yang tinggal bersama isteri dan anak ketika masuk ke Kampung tersebut.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Nampaknya YMDS hendaklah merapatkan diri YMDS dengan TB DS Shahrizat semasa prhimpunan UMNO minggu depan kerana peruntukan OKU bertambah. Saya lihat YMDS sangat perihatin kepada mereka seperti yang sakit, OKU orang tua/emas. Teruskan kerja begini walaupun YMDS bersara disatu hari nanti (semua kita akan bersara satu hari nanti).

Saya takut duit ada tapi JKM kata duit dah habis untuk tahun ini.

Kita mahu pegawai JKM yang pandai merancang bukan cakap duit habis bila wakil rakyat datang.

Saya lihat ramai wakil rakyat yang hebat2 apabila hendak mendapatkan peruntukan tapi kenapa ramai yang diam bila syarikat tak untung. Mereka diam diri apabila syarikat tak untung. Jadi sayalah yang banyak rugi bila menanam saham disyarikat tersebut. Walaupun jadi proxy wakil rakyat hendaklah sehebat di Parlimen dalam masyurat syarikat supaya jangan jadi Sime Darby.

Lihat sahaja syarikat Mulpha (MCA), KUB (UMNO); dan syarikat MIC (MICA Holding) lagi2 tak untung sudah 26 tahun. Orang India ni macam bodoh sedikit bila jadi pengarah syarikat tapi bila jadi wakil rakyat mereka kata, kami yang menentukan kemenangan barisan.

Saya ingat mereka mesti panggil Ananda dan Tony Fernandez jadi pengurusi MICA dan ketua eksekutifnya.

Saya sangat kesihan orang India dipermain2kan oleh orang India yang lain. Bukan UMNO yang mainkan mereka tapi pengarah MICA. Mereka suruh UMNO beli MICA 4 ringgit se saham. Mereka masih mabuk minum samsu murah agaknya, suruh UMNO beli mahal2. Harga pasaran pun tak ada harga. Ada yang suruh kerajaan beli 6ringgit. Kalau kerajaan beli tentu duit cukai kelapa sawit (pengeluaran produk asas tani) saya habis ke situ. Cuba tanya Datuk Hamzah Zainuddin 282 bilion dari cukai getah dan sawit tiga tahun lepas akan beli saham MICA? Patunya duit ini buat jalan untuk mengeluarkan hasil kelapa sawit saya keluar bukan untuk sosial (jalan ke rumah)

Saya minta orang India di estet kita bangun. Jangan marah UMNO tapi lihat pengarah MICA. India yang pandai2 tak dipilih jadi pengarah. Saya takut GLC kita akan jadi begitu MICA holding satu hari nanti.

Mereka pilih President Petronas yang tak panadai cari telaga minyak. Saya ada kawan di Sabah. Dia tahu di mana ada telaga minyak tapi CEO Petronas asik berlagak sahaja. Sampai sekarang tak dapat cari telaga yang baru.

Sekian untuk makluman YMDS tentang apa yang saya tahu kecemerlangan diutamakan. Bolehkah orang 10 A cari telaga minyak? Inilah yang saya risaukan tentang meritokrasi.

Terima kasih.