Template by:
Free Blog Templates

3 July 2009

RTM Wujud Saluran Sukan?

Jumaat, 3 Julai 2009, RTM disarankan agar mewujudkan satu lagi saluran khusus untuk program Sukan memandangkan industri itu berkembangan pesat dan mampu meningkatkan ekonomi Negara.

Justeru, adalah diharapkan agar Mentei Penerangan, Komunikai, Warisan dan kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim dapat mempetimbangkan cadangan supaya RTM mengadakan saluran 3 khusus untuk Sukan memandangkan siaran yang ada sekarang tidak cukup untuk menampung siaran pertandingan tempatan dan antarabangsa, terutama yang dibuat secara LIVE.

Langkah itu juga dapat mempetingkatkan lagi mutu persembahan RTM sebagai Media resmi Kerajaan. Saya rasa Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahya yang juga seorang peminat sukan juga bersetuju dengan cadangan itu dan boleh berbincang dengan Menteri berkenaan.

Kita banyak bergantung kepada Stesyen TV Luar untuk pertandingan LIVE terutamanya Liga Perdana Inggeris (EPL). Justeru kenapa kita tsendiri tidak berbuat demikian, sebagaimana Negara-Negara Jiran KIta yang telah lama berbuat demikian.

Demikian pandangan yang telah Saya berikan dalam program Sukan RTM1 yang dikendalikan oleh Pengulas Sukan Tempatan, Hafizal Hamad yang disiarkan seara langsung Khamis kelmarin.

Bagi menggurangkan bebanan RTM, Saya mengsyurkan agar Saluran Sukan itu diswastakan kepada Sayarikat yang berminat dan berkemampuan. Saya pasti, ramai yang berminat, kerana hari ini pun, bukan sahaja bola sepak dan badminton serta hoki, malah biowling, golf dan tenis juga ramai peminatnya.

Siaran TV secara LIVE ini menjana keuntungan yang besar daripada penaja yang terlibat. Justeru sudah tiba masanya RTM berfikiran global, kerana industri sukan pada hari ini9 sudah melangkah lebih jauh ke hadapan, jika tidak masakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed sendiri bersusah payah membenarkan perlumbaan Formula 1 diadakan di Malaysia.

Sebelum ini, kita telah mencadangkan wujud Bernama TV, walaupun pihak berkenaan mengambil masa untuk mengadakannya, oleh itu Saya tidak nampak kenapa pula RTM tidak boleh mengadakan Saluran Sukan?

0 comments: