Template by:
Free Blog Templates

6 July 2009

Keselamatan Penduduk Diutamakan



Isnin, 6 Julai 2009, Malang tidak berbau. Bahaya amat berbahaya, jika Jamabtan di Kampung Haji Mat Asik di Dewan Negeri (DUN) Kubu Gajah yang telah rosak ini tidak segera diganti.

Saya segera meninjau keadaan Jambatan tersebut sebaik diberitahu oleh Setiausaha UMNO Cawangan Kampung Haji Mat Asik, Abdul Karim Bahari.

Jambatan kayu itu tidak sesuai lagi dan perlu digantik dengan Jambatan konkrik. Saya bimbang keselamatan kanak-kanak sekolah terutamanya yang tededah kepada berlakunya kemalangan.

"Jangankan kanak-kanak, Orang Dewasapun boleh terjatuh kerana kayu Jambatan yang reput dan patah serta berlubang itu," tegas Abdul Karim dan bertanya sampai bila keadaan seumpama itu hendak dibiarkan?

"Bayangkan jika ada yang terjatuh dalam Sungai berhampiran dan tidak tahu berenang dan tidak ada siapa yang membantu ketika itu."

Bukan mereka tidak mahu bergotong rayong memperbaiki kerosakan yang berlaku, tetapi berapa lama ia boleh bertahan, tanya Karim.

Lebih membimbangkan pada waktu malam, kerana tempat yang gelap dan mereka yang tidak perasan lubang akibat kayu yang reput itu.

Penduduk-Penduduk merayu supaya Jambatan itu segera diganti kerana itu sahajalah satu-satunya perhubungan mereka untuk keluar masuk.

Saya akan bawa perkara itu kepada Mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah Larut, Matang dan Selama (LMS) yang akan datang untuk mendapatkan peruntukan bagi pembinaan Jambatan tersebut yang kosnya dijangka beratus ribu ringgit.

Saya akan meminta Pegawai Daerah LMS, Datuk Mahmud Murshidi untuk mendapatkan peruntukan membina jambatan tersebut di bawah peruntukan Bencana Alam.

Saya juga meminta Jabatan Perparitan dan Saliran supaya mencucui serta menjojoi tebing Sungai tersebut, kerana bimbang berlaku tanah runtuh.

0 comments: