Template by:
Free Blog Templates

25 July 2009

Mana Penjelasan Pembangkang mengenai Hukum?

Bukan setakat Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir yang hairan kenapa beliau diserang hanya kerana minta penjelasan isu seorang pemimpin islam dari parti pembangkang, pegang lilin dari hukum Islam, tetapi Saya sendiri juga tertanya-tanya kenapa?

Barangkali ramai juga merasakan tidak salahnya setakat bertanya mengenai perkara itu kerana ia melibatkan seorang islam? Tetapi kenapa pihak pembangkang terlalu emosional dalam hal ini, apa salahnya kalau kita berfikiran terbuka.

Saya kecewa kerana dalam hal sedemikian rupa, pembangkang tidak berani tampi untuk menyatakan kebenaran, kerana ia melibatkan pemimpin mereka. Bagaimana agaknya kalau ia berkiatan dengan pemimpin dari UMNO pasti sudah ada serangan bertubi-tubi terhadapnya.

Barangkali kita juga hendak tahu dari sudut kaca mata Ulamak mengenai hal tersebut, kerana mereka ini berada di luar gelanggang politik dan segala pandangan mereka sudah pasti tidak berat sebelah, rasanya.

Ternyata bahawa UMNO konsisten dalam memperjuangkan Islam dan ini tidak dinafikan termasuk dalam konteks menyediakan kemudahan fisikal bagi kemudahan umat islam di serata tempat termasuk di Negreri yang diperintah oleh pembangkang hari ini.

Boleh dikatakan, UMNO lah yang sentiasa bersuara untu mendapatkan Mesjid dan Surau, selain Sekola-Sekolah Agama dan pusat-pusat Islam yang dibiyai UMNO melalui Kerajaan BN.

Saya hendak bertanya sampai bila masyarakat melayu Islam terus tertipu dengan dakyah mereka yang sengaja menjadikan agama sebagai pentas untuk kepentingan politik mereka.

Yang membimbangkan Saya dalam hal ini ialah perpecahan akibat daripada dakyah yang dilakukan itu, terutama di kalangan generasi baru.

Justeru, Pas dan UMNO wajar duduk semeja dalam membincangkan hal tuju masyarakat melayu islam bagi memperkasakan lagi Agama suci Allah itu dan kemamtapan mereka dalam memertabatkan lagi agama Islam dari semua sudut.

Saya percaya hanya dengan ikatan yang kukuh Islam akan terus berdiri megah sebagai sebuah agama suci dan boleh dicontoh oleh semua kaum dan bangsa dan tidak bermakna jikapun, ada perbezaan iedologi politik, tetapi demi kepentingan umat islam, kita tidak boleh berfikiran terbuka.

Kiata seharusnya membuka mata seluas-luasnya, melihat nasib dan sangsara yang ditempuhi umat Iislam di negara-negara seperti Plestin, Afghanistan, Iraq dan sebilangan lagi yang berada di negara-negara yang diperintah oleh bukan Islam.

0 comments: