Template by:
Free Blog Templates

18 July 2009

PPK Bukan Kelas 2



Batu Kurau, Sabtu 18 Julai 2009, Pertubuhan Peladang kawasan (PPK) janglah dilihat sebagai agen kerajaan kelas dua yang tidak menyumbang kepada memajukan sektor pertanian, terutamanya.

PPK yang maju adalah PPK yang berdaya tahan, berani bersaing, tidak menoleh kebelakang serta bersedia mengambil bahagian dalam bidang yang sebelum ini hanya diterokai oleh orang bukan melayu.

Saya berkata demikian ketika merasmikan mesyuarat agung PPK Batu Kurau, di bangunan PPK di sini hari ini.

Menteri Pertanian, Datuk Noh Omar pada mulanya dijadualkan mersmikan mesyuarat agung tersebut, tetapi tidak dapat beruat demikian pada saat-saat akhir dan berjanji untuk memberi tarikh baru, datang ke Batu Kurau.

Bagi menggelakan pemasaran produk mereka terjejas, Saya menggesa agar para petani mengutamakan kualiti dalam pengeluaran mereka.

Saya berkata demikian ketika meresmikan mesyuarat agung PPK Batu Kurau yang memperolehi keuntungan berseh lebih RM 130,000. PPK juga akan mengeluarkan zakat berjumlah RM 18,000.

PPK Batu Kura juga akan menceburkan diri dalam beberapa lagi aktifviti baru, selain menumpukan kepada sektor ternakan.

Bagi menggalakan lagi ahli PPK bergiat cergas, sebanyak RM 1,000 diperuntukan sebagai bantuan awal kepada unit-unit peladang untuk menjalankan aktiviti.

Pada majlis itu wakil Pendaftar Peladang Negeri melahirkan rasa bangganya kerana PPK Batu Kurau telah dua tahun berturut-turut tidak menerima teguran daripada Audit dan ini bukan mudah untuk sesabuah PPK KPI sedemikian rupa.

Pengerusi Pertubuhan Peladang Negeri (PPN), Zaki Haji Din juga hadir di majlis tersebut sambil menawarkan beberapa insentif kepada PPK Batu Kurau.

0 comments: