Template by:
Free Blog Templates

22 July 2009

Lembah Karyawan Menjadi Tarikan

Saya cukup tertarik dengan usaha memajukan sektor pelancongan di Dewan Negeri (DUN) Kubu Gajah kerana itulah yang menjadi hasrat Saya.

Baru-baru ini Saya dipelawa oleh seorang rakan, Malim Ghozali pk yang juga seorang penulis fikir ke projek Lembang Karyawannya di kawasan Gua Tempurong, dekat Gopeng.

Projek tersebut di sebidang tanah Kerajaan seluas 50 ekar telah pun mendapat restu Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Projek itu jika berjaya adalah yang pertama di Negara ini. Peringkat awal ini, Ghazali menanggarkan kos sekitar RM 1 juta untuk pembinaan kira-kira 40 buah bangunan studio dan pejabat.

Projek beliau itu juga behampiran dengan kawasan perlumbaan motorcross yang telah sedia ada di situ, tetapi tidak pasti apa kah ianya masih lagi beroperasi?

Untuk tidak melenggahkan hasratnya itu, Jumaat lalu, Ghazali sendiri telah mengeluarkan belanja mengupah orang, mencuci bersih satu kawasan berhampiran dengan Jambatan Sungai Kampar, dekat situ untuk tujuan berkayak.

Saya sendiri melihat DUN Kubu Gajah mempunyai tempat yang menarik untuk tujuan distinasi melancong termasuk air terjung di Sungai Jernih.

Homestay di Bagan Bahru juga semakin mendapat perhatian. Awal ogos ini, kira-kira 40 orang pelajar Universiti Putera Malaysia (UPM) akan berkampung di situ.

0 comments: