Template by:
Free Blog Templates

26 July 2009

Hasrat TokGuru Nik Aziz Dialu-alukan

Kubu Gajah, Ahad 26 Julai 2009 - Selaku pemimpin akar umbi, Saya menyangjung dan menghargai niat suci Tok Guru, Nik Aziz yang bersedia menghulur tangan berbaik-baik dan lupa sengketa Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Pusat demi perpaduan Islam.

Saya menyokong pandangan Mursyidul Pas itu bahawa, perselisihan Pas/UMNO masa kempen di pilihanraya kecil DUN Manek Urai perlu dilupakan dan kedua-dua pihak kembali pada semangat persasudaraan Islam.

Sebanarnya, itulah hasrat ikhlas UMNO yang sentiasa mengutamakan perpaduan bangsa dan agama demi msa depan.

Sebarang perpecahan hanya merugikan umat islam, tidak kira samada di Malaysia atau di mana-mana juga mereka berada.

Kita seharunya menjadikan penderitaan rakyat Islam di Negara-Negara yang masih dilanda krisis akibat campurtangan luar seperti di Palestin, Iraq dan Afaganistan, selain mayarakat Islam yang tinggal di Negara yang diperintah oleh bukan islam.

Sebenarnya, UMNO tidak pernah menolak sebarang usaha untuk mewujudkan semangat perpaduan dengan Pas. D i Perak sendiri, UMNO melalui Barisan Nasional pernah mempelawa Pas untuk menubuhkan Kerajaan bersama bagi mentadbir Negeri Perak pada pilihanraya UMUM Mac 2008, tetapi sayang ditolak.

Pas, akhirnya memilih untuk bekerjasama dengan DAP dan Keadilan menubuhkan Kerajaan pakatan Pembangkang. Kerajaan mereka bagaimanapun, cuma bertahan kira-kira 11 bulan dan diambil alih oleh BN.

Penolakan Pas itu, amat menghancurkan semangat kami ADUN BN terutamanya dari UMNO yang pada masa itu masih mengharapkan soal perpaduan Islam lebih diutamakan.

Kini dengan kenyataan Tok Guru Nik Aziz itu, hasrat dan semangat kearah membincangkan soal perpaduan akan dipercepatkan demi perpaduan dan keutuhan Islam.

Walaupun, tidak dinafikan akan ada pihak-pihak yang akan cuba menggagalkan hasrat murni itu kerana bimbang ia akan menjejaskan kepentingan politik merekam tetapi bagi Saya dalam soal perpaduan Islam ini, eluklah jika kita ketepikan kefahaman politk yang sempit.

Namun yang penting selepas ini jangalan ada mana-mana pihakdaslam Pas dan UMNO itu sendiri yang meragui hasrat tersebut demi memperkukuhkan lagi semangat perpaduan Islam di Negara ini.

Masyarakat bukan Islam tidak perlu bimbang, kerana perpaduan Islam sama sekali tidak akan menjejaskan kebebasan mereka di Negara ini.

0 comments: