Template by:
Free Blog Templates

17 August 2011

Masyarakat




Sudah menjadi kebiasaan pada Saya, bertemu masyarakat tidak kira di mana dan dari bangsar apa sekalipun.

Masyarakat India juga sering berjumpa dengan Saya bagi menyelesaikan masalah mereka termasuk isu mengenai tanah dan setinggan.

Kemesraan jelas begitu menggalakan setiap kali pertemuan diadakan kerana masyarakat bukan Melayu di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah telah sebati dengan cara hidup dalam Kampung tardisi.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Mana2 masyarakat mempunyai problem jika YMDS tanya problem mereka.

Jika YMDS tanya apa mereka mahu mereka juga minta macam2.

Oleh yang demikian YMDS perlu juga menimbangkan projek yang dapat menguntungkan semua pihak, sebagai contoh hendak meningkatkan pembangunan Pekan Kubu Gajah dan Ijok dan seterusya membina lebuhrya Jelapang-Selama.

Yang kita takut ialah projek siok sendiri seperti YMDS cadangan untuk membina empangan untuk mengelakkan banjir dan projek gajah putih iaitu projek biodiesel hasil minyak kelapa sawit.

Sebagai pengurusi PPAC YMDS hendaklah mengenal pasti projek seperti ini dan projek yang tidak menguntungkan individu jangka panjang/seumur hidup. Misalnya kalau kita beri orang miskin beras, gula,tepung garam apabila habis berus gula tepun garam mereka akan datang lagi. Tapi jika YMDS berikan anak mereka kerja sudah tentu anak mereka akan menjaga bapa/emak mereka yang sudah tua seperti juga YMDS dan saya sendiri. Saya lihat jalan keretapi Ipoh-Manjung juga macam projek siok sendiri kerana sudah tentu wkil rakyatnya tidak mahu menaiki keretapi tersebut.

Oleh yang demikian jika kerajaan membina kilang ago-bsed industri atau industri haiwan peliharaan seperti di Pondok Tanjung atau berhampiran sungai Krian sudah tentu anak2 orang susah dan orang miskin mendapat pekerjaan.

Kenapa FDI banyak di Pulau Pinang dan Selangor. Sebabnya ialah berdekatan dengan pelabuhan. Adakah Jelapang berdekatan dengan pelabuhan? Adakah Ipoh berdekatan dengan Pelabuhab Pulau Pinang atau Port Kelang? Kenapa banyak FDI di Kulim?

Kalau kita jadikan Jajahan Selama dan Krian kawasan industri sudah tentu FDI akan melimpah ke sana kerana apabila lebuh raya Jelapang- Butterworth siap hanya 40 minit masa untuk menghantarkan barangan untuk di eksport. Cuba bandingkan dari Ipoh Tasik atau Jelapang.