Template by:
Free Blog Templates

1 August 2011

Warga emas-bantuan





Meninjau keadaan sebuah rumah yang diduduki sepasang warga emas di Kampung Redang Panjang dekat Ijok.

Haji Ismail Omar, 80 tahun yang tinggal bersama isteri tinggal di sebuah rumah yang agak uzur dan mohon mendapatkan bantuan memperbaiki rumah.

Turut hadir Ketua UMNO Cawangan Redaang Panjang, khairul Azizan bin Moha Jali.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Saya juga warga emas tapi anak saya yang membantu saya. Saya tidak panggil YMDS membantu saya. Yang mempunyai kebun kelapa sawit 2 ekar pun dapat membantu saya kerana kerja2 lain pun banyak di kampung.

OLEH YANG DEMIKIAN YMDS hendaklah memberi pekerjaan bekeja kepada anak2 mereka di syarikat2 di mana YMDS menjadi pengarahnya ataupun snak syarikat perbadanan negeri PERAK yang ada kaitan dengan YMDS.

Sebelum membantu mereka YMDS tanya pekerjaan anak2 mereka. Kalau silap bantu, orang yang macam saya pun YMDS akan bantu.

Kalau nak bantu pun berikan subsidi kepada mereka yang hanya mempunyai tidak lebih 10 ekar kebun kelapa sawit dan hanya kepada mereka yang ada lesen MPOB. Lagi sedikit mereka mempunyai kebun kelapa sawit lagi tinggi subsidinya tapi tak lebih 25% kerana kebanyakan koperasi sawit dapat untung lebih kurang 25%

Kenapa perkara ini penting. Jika subsidi diberikan nescaya tanah yang di depan rumah ayahanda YMDS akan dimajukan. Begitu juga di sebalh kanan dan kiri selang satu lot dari rumah ayahanda YMDS. TUJUANNYA HENDAK MENGELAKKAN tanah terbiar.

Nampaknya jalan lain tiada lagi. Kerajaan asyik membanci tapi isu lama masih belum di atasi.

Kerajaan asyik merancang membangunkan sana sini.

Tapi susur keluar Permatang Pasir dan untuk memperbandarkan KUBU GAJAH dan IJOK belum nampak bayang (hanya papan tanda jamuan satu Malaysia yang saya lihat tampabannya).

Saya mohon kerajaan jangan berjajnji lagi sebelum Kubu Gajah dan Ijok dinaik taraf.

Kerajaan jangan berjanji lagi sebelum kebun ragut Pondok Tanjung belum menghijau semuanya dan kandang kambing bertamabah. Saya masih lihat pembangunan kosmetik yang diutamakan. Tapi bilangan kambingnya tak banyak bertambah. Tarah kebangsan tapi macam taraf biasa (sengkek) sahaja.

Kerajaan jangan berjanji lagi sebelum lebuhraya Jelapang Selama belum siap lagi.

Kerajaan jangan berjanji lagi di Sabah dan Sarawak kalau lapangan terbag di LUMUT atau BERIAH belum dimulakan.

Hanya Brisan yang dapat menunaikan janji. Biarlah slogan ini menjadi kenyataan untuk menaik taraf Kubu Gajah dan Ijok.

Isu lama masih tidak dapat ditasi. Sebagai contoh hampir 300 ekor kera bermalam (berumah) di antara rumah ayananda YMDS hingga ke kawasan paya dekat markas PAS dan juga di hadapan rumah ayahanda YMDS. Kita tak perlu buat banci atau penyelidikan atau pun bincang meja bulat, isu haiwan perosak dan tanah terbiar kita masih tak boleh buat apa2. Mana ahli bijak pandai UMNO supaya dapat mengatasi isu lama.

Lampu jalan hanya dibuat di kawasan untuk kepentingan politik tapi tidak keselamatan. Kalau kita berjalan dari rumah Pak Aji Dollah (keluarga YMDS) hingga ke kubur di Tebing Tinggi kita selalu sangat jumpa biawak/ular mati kena gilis. Sekarang ini harimau pun ada. Cuba tanya oarang yang menyewa rumh samuddin (ahli UMNO yang sama2 berjuang dengan YM Raja Omar).

Pencuri kelapa sawit juga terlalu banyak. Orang kampung tak buat laporan polis kerana polis tak boleh buat apa2. Sepatutnya polis berpakai periman masuk jalan leterite untuk menanggkap mereka. Saya hairan ibipejabat polis di bina di Selama tempat yang tiada pencuri tapi di Tebing Tinggi banyak sangat pencuri.

Sekian