Template by:
Free Blog Templates

1 August 2011

Kedai JKKK kampung Jelai





Melawat projek pembinaan dua buah unit kedai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Jelai.

JKKK Jelai membina kedai tersebut hasil wang hadiah yang dimenangginya sebagai Juara Anugerah Kampung Cemerlang Negeri Perak dan penyertaan di peringkat Kebangsaan sebanyak RM 50,000.

Bagi pembinaan projek itu JKKK berkenaan membelanjakan sebanyak RM48,000 yang akan dijadikan kedai 1 Malaysia.

Turut hadiar ialah Ketua Kamung Jelai, Mohd Ali Awang Besar.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Dari segi kedudukan politik UMNO YMDS tidak akan menjadi masalah.

Yang penting sekali ialah politik untuk mengekalkan Kubu Gajah dalam Barisan.

Dari itu saya mohon YMDS tumpukan masa di kawasan ADUN Kubu Gajah.

Cuba berikan alasan seperti YMDS berikan jika hendak menghadiri kenduri kawin di luar LMS.

Sepatutnya YMDS telah pun membina rumah persinggahan di Kampung Tengah, Tebing Tinggi sebelum pilihan raya untuk meyakinkan YMDS sendiri supaya BN boleh menang. Kalau tidak saya rasa YMDS tidak ada keyakinan untuk menang. Saya juga ahli psikologi untuk melihat reaksi dan tindakan YMDS.

Bagi kami yang 'educated' hanya percaya jika wakil rakyat mempunyai rumah kediaman di kawasan di mana ia bertanding.

Kalau yang ada rumah di Selama bertanding di Kubu Gajah macam parti PAS dulu, macam mana dia nak turun padang? Kita tak mahu wakil rakyat turun padang ON THE AIR (hanya dengar rintihan AJK) sahaja.

Di kampung YMDS hanya seorang sahaja penyokong PAS tapi markas nya mejadi IMEJ kebanggan seluruh umat PAS. Yang lainnya ahli UMNO tapi hampas UMNO pun tiada. YMDS hanya membuat pembangunan di kawasan mereka yang membodek YMDS. Kami tak bodek tapi kami kerja kuat di kebun. Malam, baru balik. Adakah kawasan pembodek sahaja yang dibangunkan?

Bila YMDS hendak bina markas UMNO. Yang penting bedera UMNO ada satu di situ. Yang penting IMEJ BUILDING sangat penting sebab itu Kambing Pondok Tanjung dikosmetikkan walhal jumlah kambingnya kurang sedikit daripada yang terdapat di kawasan (jajahan) Selama jika dibanci semuanya.

Dulu kita buat banci. Kalau orang pandai dipilih untuk menganilisis banci sudah tentu keputusannya dapat dilihat sekarang ini. Saya dulu membuat penyelidikan satu lori kertas soalselidik dapat saya siapkan dalam satu bulan. Sampai sekarang saya ada filemnya. Saya simpan kerana pengarah saya katakan penyilidik Cina yang mengumpul data tersebut. Beliau merendahkan mertabat Melayu. Jadi says simpan data tersebut untuk dijadikan bukti ada orang Melayu lebih rajin daripada orang Cina

Saya berhenti kerja kerana orang Melayu sendiri mengaggong2kan kebolehan orang Cina dan merendahkan mertabat keupayaan Melayu, sebub itu saya simpan salinan filem data tersebut untuk membuktikan perkara tersebut tidak semestinya betul. Begitu juga tentang kontrek buat rumah. Cuba YMDS turun padang siapa yang ada di rumah kongsi. Orang Cinakah atau orang bukan Cina. Inilah yang saya maksudkan turun padang. Kita tak boleh kata kontrek Cina lebih pandai. Kalau tak percaya cuba tanya YB WR Selama. Cina pandai kah atau orang Indon.

Lee Kuan Yew sendiri mengakui orang Melayu Kelantan dan berketurunan Jawa kontek yang paling rajin. Orang Cina hendak jadi tauke sahaja. Tapi boss saya kata orang Cina lebih pandai. saya lihat ada pensyarah bukan Melayu mengajar mata pelajaran yang tidak sama dengan kelulusan mereka. Malaysia akan bertambah maju jika kita buat 'head-hunting'. Kadang2 CV lain kelulusannya lain. Itu yang terdapat dikebanyakkan IPTS dan IPTA.

Kerajaan terlalu melihat kentang CV tapi tidak keputusan yang detail. Kita takut orang yang hanya mengambil 1 kertas ekonomi mengajar ekonom tapi yang mengambil banyak kertas ekonomi disingkirkan. Bezakan antara PHD accounting dengan doktor perakuanan. PHD dalam ekonomi dengan Doktor Ekonomi. Mana yang banyak maklumat untuk mengajar ekonomi? Kerajaan rugi banyak kerana salah pilih orang yang dikehendaki.

Sekian untuk makluman YMDS