Template by:
Free Blog Templates

1 August 2011

Ramadan







Melawat gerai menjual daging di Pekan Jelai, Batu Kurau sempena menyambut bulan Ramadan yang bermula hari ini.

Seperti biasa setiap kali menjelang tiba bulan Pusat, ramai penjual daging yang akan menjalankan perniagaan mereka bagi memudahkan orang ramai untuk membuat persiapan menyambut Ramadan.

Turut hadir ialah Ketua Kampung Jelai, Mohd Ali Awang Besar dan Pengerusi Unit Peladang Jelai, Zainal Kassim.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Anak-anak Cigu Kassim saya rasa sudah boleh memimpin kawasan Jelai/Batu Kurau.

Yang penting YMDS banyakkan agenda untuk ADUN Kubu Gajah.

Kami sentiasa mengadakan agenda tersirat (contoh jangan jual tanah) tapi YMDS asyik suka ke Batu Kurau sahaja. Jangan susah hati, UMNO LMS tetap dalam tangan YMDS tapi yang kami susah kati ialah mengekalkan ADUN Kubu Gajah.

Kesimpulanya, YMDS jangan tunggu jemputan sahaja, tapi YMDS siapkan agenda bulanan/mingguan di ADUN Kubu Gajah dan pergi ke sana tanpa jemputan kalau hendak menang di Kubu Gajah.

Isu jual tanah ini sangat merbahaya kerana kampung YMDS menjadi lengang kerana mereka jual tanah ke Haji Rejam dan Osman Kopi.

Kalau mereka nak jual tanah juallah kepada mereka yang tiada tanah supaya mereka bina rumah mereka di situ (tentu YMDS tertawa).

Saya pun terkilan kerana YB ADUN Selama menjual tanah di belakang rumah YMDS. Sepatutnya beliau memajukan untuk menjadi taman perumahan. Daim kaya kerana taman perumahan.

Bila YMDS hendak majukan FELCRA Sungai Malau/TT? Harga kelapa sawit lebih $600 setan. Kalau ahli tak dapat banyak saham suruhlah Pengerusinya membina dua baris kedai di kawasan tersebut dan berikan tapak rumah di belakang kepada mereka yang mahu membina rumah di situ. Kalau tak MAHU bina rumah JANGAN BERI TANAH. Kita takut mereka jadi spekulator apabila dapat geran habis dijual kepada Haji Rejam seperti di Sungai Lompong hampir 200 ekar. Kenapa kerajaan Perak meluluskan tanah kurnia dijual kepada orang yang sama lebih 100 ekar?. 3 juta ahli UMNO marah kerana yang kaya menjadi kaya. ADAKAH dasar UMNO hendak menjadikan ORANG KAYA bertambah KAYA? Kalau begitu sudah tenta MCA gulung tikar kali in di PRI ke 13.

Saya mempunyai ramai kawan Cina. Mereka tak mahu orang Melayu yang kaya bertambah kaya. Itulah isu mereka di PRU 13. Manakala orang India jawatan diJPA dan ke Universiti. Mereka mahu semua orang India masuk universiti. Kita bagi mereka masuk JPA dan kita hanya bagi wakil rakyat Buntung (Ipoh) kepada mereka. Yang lain kita bagi2 antara MCA dan UMNO. MCA tak ada 'telorkah' kerana berikan kursi kepada MIC. Senator pun tak boleh beri kerana mereka mahu jawatan di JPA mengikut Kuota. YMDS hendaklah baca lamaweb UTAYAKUMAR. Sepatutnya KJ hendaklah berdialog dengannya dengan melihat secara holistik tapi kukan hanya tumpu ke jawatan JPA. Lihat estet di jajahan Selama sudahlah. Dulu di Selama Chettiar yang kaya raya. Saya lihat semua kebun kita dipunyai oleh chettiar. Tapi bila mereka balik India mereka jual kepada Hj. Amin, Raja Ahmad, Haji Sekah, Hj. Md. Isa dll. Masa itu siapa pun tak bising kepada orang India. Yang peliknya tanah ini ditukar kepada hak milik bumiputera. Begitu juga jalan Parit Buntar dan Selama di Bagan Serai, semuanya hak milik orang India. Kita dulu ada satu masjid tapi semua estet di keliling Kubu Gajah ada temple. Tapi UTAYARKUMAR tak tahu hal ini. Saya ingat YB Radin dan YMDS pergi berdailog dengan Utayakumar tentang kedudukan orang India di Perak.

Inilah yang patut kita dialogkan dengan parti Utayakumar.
Lagi satu FELCRA Sg Malau ni, kenapa tak beli anak kelapaq sawit dari koperasi FELCRA. Nampaknya saya seorang sahaja yang membelinya sekarang. Bila FELCRA membelinya dari Telok Anson saya pun khuatir jadi tak jadi sambung beli.

Saya lihat Haji Dolah tu takut ular. Munkin ada orang UMNO lain yang dapat menggantikanya. Bila dia lihat ular dia panggil MERA. Maksud saya kalau nak pilih kroni pilihlah mereka yang betul2 berani bekerja di situ, bukan sentiasa takut ular, sampai demam.

Binalah pekan kecil di kawasan penjualan anak pokok koperasi FELDA.