Template by:
Free Blog Templates

29 August 2011

Bazar Aidil Fitri














Saya mengambil kesempatan melawat dan meninjau anak-anak buah yang sedang berniaga di Bazar menjelang Hariraya Aidil Fitri di Pekan Taiping.

Diantara mereka yang sedang menjalani pernigaaa di Pasar Malam itu ialah Bendahari Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian LARUT, Haji Amir Haji Ali.

Ketua UMNO Cawangan Bendang Nering, Rasdi Yaacob bersama keluarganya juga tidak melepaskan peluang berniaga di bazar tersebut bagi mencari pendapatan tambahan untuk sambutan Hariraya.

Sambutan di pasar Aidil Fitri itu cekup menggalakan dengan tumpuan ramai umat islam yang berbelanja untuk sambutan Hari Kebesaraan itu.

Yang menarik lagi, mereka yang berkunjung ke bazar Aidil Fitri itu juga terdiri dari kalangan mereka yang bukan beragama Islam.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Salah satu cara untuk mengatasi kemiskinan ialah dengan memberi resipi yang paling enak kepada mereka untuk berniaga di pasar malam.

Saya pernah memberi resipi apam kepada seorang peniaga. Jualannya laris macam goreng pisang.

Kerajaan hendaklah kreatif untuk mencipa makanan/resipi yang paling sedap untuk dijual oleh orang miskin di pasar malam.

Kalau betul2 sedap, jual tepi jalan pun boleh untung seperti laksa Penang dan Perlis.

30/40 ribu sebulan senang2 dapat jika kita jual hanya satu makanan yang paling sedap. Maksud saya semua bangsa suka makanan tersebut.

Sepatatunya kerajaan mengadakan pusat dayareka mencipta makanan atau pun lagu2 yang digemari semua peringkat.

Saya rasa kerajaan lagi lebih untung daripada mengambil jurulatih bola dari luar negeri dengan hanya memberi tumpuan membayar pencipta lagu dari barat.

Dengan sekelip mata mereka boleh jadi jutawan jika ciptaan lagu mempunyai citarasa global. Contohnya Shakira dari Amerika Selatan. Beliau pada muIanya tidak pandai langsung berbahasa Inggeris.

Dengan yang demikian saya syorkan kerajaan melantik Senator perfiliman/lagu2/pemakanan yang boleh memasarkan filem/makanan ke peringkat global. Bukan macam Jins Shamsuddin filem kita di Indonesia pun tidak laku. Lantiklah Senator global kerana perlimen dan ADUN sudah mencukupi untuk dalam negeri. Lihat di website sama ada nama mereka sudah tersohor dimerata dunia. Bila saya baca website ramai orang kita sudah terkenal seantero dunia. Cuma kita tak mahu buat homework.