Template by:
Free Blog Templates

1 December 2010

Dewan 2



Menghadiri sidang dewan undangan negeri (DUN) Perak hari kedua, pagi ini.

2 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Teori dan usul saya mungkin tidak mendapat perhatian YMDS.

Teori saya sangat simple dan mudah difahami.

Jika kita pilih ahli Exco, ahli IDR dan penasihat ekonomi negeri Perak dari mereka yang mempunyai rumah (utama) di kawasan lembah Kinta sudah tentu mereka cadangkan pembangunan yang besar2 akan dimajukan di kawasan lembah Kinta.

Cuba lihat lapangan terbang IPOH hendak di antarabangakan dengan peruntukan 150 juta ringit. Padahal jika kita hendak besarkan lapangan terbang yang sama lagi 50 tahun akan datang ia akan menjadi lapangan terbang Sungai Besi atau Shah Alam. Lagi satu pembangunan Gajah Putih dalam masa 100 tahun lagi.

Jika ia di bina di Briah, kawasannya luas dari Pondok Tanjung hingga ke Changkat Lobak. 1000 tahun lagi pun ia tidak sesak.

Teori saya mengatakan jika rumah perancang ekonomi terletak di kawasan Lembah KINTA sampai bila pun Selama dan kawasan ADUN Kubu Gajah ketinggalan.

Persidangan ADUN Perak jadi macam Persidangan Bangsa2 Bersatu.

Di Bangsa2 Bersatu mereka tak mahu dengar pun rintihan negara2 seperti Malaysia. Begitu juga jika kita perjuangkan pembangunan di tempat ULU di Negeri Perak kita susah hendak berjaya kerana mesyuarat pembangunannya mestilah dipengaruhi orang2 seperti Dato Chang Ko Youn.

Dalam mesyuarat undangan negeri kita menang bercakap tapi dalam masyuarat ekonomi orang2 seperti Chang Ko Youn dan Aminuddin Hashim yang menang.

Tak gunalah mesyuarat ADUN jika kita dengan hanya cadangan Chang Ko Youn dan Aminuddin Hashim.

MB kita pakar ekonomi (lulus ekonomi) tapi kenapa beliau tidak percaya dirinya sendiri. Kalau beliau majukan Pulau Pangkor lebih baik dari majukan Lumut dan Sitiawan. Saya telah melawat lebih 20 negara. MEREKA YANG di luar negARA lebih kenal Port Weld daripada Lumut. Saya lihat banyak pembangunan tidak dilaksanakan di tempat lahir kita yang terkenal di dunia. Sepatutnya ia mesti dimajukan melebihi daripada IPOH.

Sekian pendapat saya yang bukan pakar ekonomi.

Anonymous said...

YMDS,

Saya ingin membuat pembetulan tentang rintihan saya sebelum ini tentang teori pembangunan.

Dalam rintihan saya, saya ada mengatakan yang saya pernah melawat lebih daripada 20 negara.

Sebenarnya mereka yang di luar negara lebih kenal Pulau Pangkor daripada Ipoh.

Kalau dahulu memanglah mereka kenal Port Weld. Kalau ada keretapi (asap) pelancongan dari Taping ke Port Weld tentulah bagus sekali. Ia sama seperti keretapi dari Kota Kinabalu ke Papar dan banyak lagi di negara2 lain jika YMDS pergi ke Eropah.

Kesimpulannya, elakkan pembangunan berasaskan politiking tapi yang berdaya maju. Kadang2 kita tak nampak Gajah di depan mata.

Sebagai contoh Pulau Pangkor.

Lagi satu Gunung Bintang dari Ijok/Selama boleh dijadikan Cameron Highland kedua. Sepatutnya jalan raya Pulai ke Cameron Highland dibina di sana. Tapi kita lebih suka memjukan negeri Pahang (Cameron Highland) daripada negeri kita. Mungkin juga perancangnya orang yang ada rumah di Ipoh *ikut teori saya) Pelawat dalam negeri suka pergi ke tempat2 seperti Cameron Highland (bukan Ipoh atau Kuantan). Jadi, atas Gunung Bintang memang baik dimajukan menjadi Cameron Highland kedua. Inilah yang saya maksudkan supaya gajah di depan mata perlu mendapat perhatian lebih dari kuman (Cameron Highland di Pahang bukan di Perak) yang jauh.

Terima kasih kerana perkara ini dalam ingatan YMDS.