Template by:
Free Blog Templates

22 November 2010

Masuk kampung





Seperti biasa, Saya akan masuk kampung melihat sendiri masalah dengan lebih dekat di DUN Kubu Gajah.

Dalam tinjauan itu, saya akan tinjuan projek pembangunan yang dilaksanakan oleh pemaju atau kontrektor mengikut jadual dan spekfikasi bagi menggelakan tumbul sebarang masalah.

Saya juga mahukan kualiti kerja perlaksanaan itu dibuat sebelum ianya diserahkan bagi kegunaan orang ramai.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Elok juga YMDS nilai pembangunan dari segi pulangan balik (cukai, etc) yang akan diperolehi oleh kerajaan kerana spesifikasi selalunya dinilai oleh engineer JKR. Tak tahulah pula sekarang ini. Kalau dulu JKR yang memantau kerja yang berkaitan dengan rumah dan jalan.

Saya lihat pembangunan kerajaan diperingkat kampung lebih mengutamakan pembangunan sosial (misalnya jalan ke rumah2, surau) yang bertujuan lebih kepada politik.

Tidak banyak pembangunan yang menjurus kepada ekonomi seperti untuk mendapatkan pulangan balik kepada kerajaan dari segi cukai.

Sebagai contoh jika tanah terbiar dapat kita tanam dengan kelapa sawit semuanya dan tanah paya dijadikan estate padi dan pemeliharaan ikan kelesa sudah tentu cukai jualan hasil tani dsbnya dapat diperolehi berbilion2 ringgit banyaknya di kawasan ADUN Kubu Gajah.

Sepekara lagi jika YMDS turun padang sebelah kanan hutan simpan menghala ke Selama dari Taiping sudah tentu YMDS melihat tiap2 10 batang pokok hutan (balak) satu daripadanya mati meraggan.

Apa yang boleh kita buat kepada pokok seperti ini sebelum ia mati meraggan.

Kita ada 3 kumpulan yang menentang pembalakan pokok yang mati ini. Cuba YMDS jumpa mereka apa mereka boleh buat. Yang paling bersuara sekali yang datang dari Penang dan Taiping.

Dulu saya jumpa mereka untuk membawa ular dari kawasan tanah saya ke tempat lain, mereka hanya ketawa sahaja. Nak kata 'ia' pun tidak.

Mereka ini macam double standardlah YMDS.

Saya juga mensyorkan pehilitan PERAK menangkap kera, babi hutan dan ular dan pindahkan ke pulau2 tertentu pun mereka tak jawab surat saya. Malahan saya syorkan kerajaan memberi tanah perumahan dalam hutan untuk mereka menetap semasa pencen supaya hidup dengan damai dengan binatang2 ini pun tidak berjawab.

Saya rasa pencinta alam dan pehilitan ini ialah kumpulan double standard (talam dua muka). Mereka pura2 suka binatang buas tapi tak mahu hidup dengan binatang tersebut.

Yang di Taiping dan di Penang tu hidup senang lenang di bandar mewah. Sepatutnya mereka berumah di hutan Pondok Tanjung kerana mereka banyak komplen tentang ternakan kambing di Pondok Tanjong.

Elok juga binatang2 ini bila saya tangkap saya hantarkan kerumah mereka pada waktu tengah malam kerana mereka suka ular, kera dan babi hutan.

Macam mana YMDS fikir kalau kita pindahkan haiwan tersebut ke kawasan rumah mereka untuk mengelakkan mereka menjadi masyarakat talam dua muka.

Saya paling paling tak suka orang double standard YMDS.