Template by:
Free Blog Templates

31 March 2010

Sivakumar buat lawak lagi di hari ke 2 DUN

Sidang DUN Perak hari kedua mula kecoh oleh Pembangkang yang mempertikaikan Speaker, Datuk R. Ganeson. Begitupun, gangguan mereka tidak diendahkan oleh beliau dan sidang berjalan terus.

Ternyata, kehadiaran mereka hanya untuk menggantu sidang Dewan bukan hendak membela nasib rakyat.

Bekas Speaker, V.Sivakumar buat lawak sekali lagi bila beliau bangun ketika Bentara mengumumkan ketibaan Ganeson masuk ke Dewan.

Setelah tidak puas hati dengan sidang dewan, pembangkang yang diketuai oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin, meninggalkan dewan. Begitupun, sidang DUN berjalan dengan seperti biasa termasuk meluluskan beberapa rang Undang-Undang dan perlantikan Jawatankuasa Kewangan Negeri, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan dan Jawatankuasa Perintah-Perintah Tetap.

Dalam soalan lisan, Saya telah mengemukan pertanyaan mengenai perancangan Kerajaan Negeri untukmembela nasib Ibu-Ibu Tunggal termasuk menubuhkan sebuah Tabung Khas.

Diantara bantuan kepada Ibu-ibu Tunggal ialah geran pelancaran oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi projek jaya dirike arah berdikari. Kadar bantuan itu antara RM2,700 bagi individu dan RM 10,000 bagi yang berkelompok.

Bagi Ibu Tunggal miskin yang berumur lebih 60 tahun ke atas layak menerima bantuan sebanyak RM300 sebulan.

Bantuan rumah antara RM 1,000 dan RM2,000 juga disediakan kepada mereka yang mempunyai tanggungan dan mendiami rumah usang yang perlu dibaiki.

0 comments: