Template by:
Free Blog Templates

29 March 2010

Jangan kenakan bayaran kepada pelajar






Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) disarankan bukan sahaja memberi keutamaan pengurusan sekolah menggunakan kemudahan sukan mereka, tetapi dengan tidak mengenakan sebarang bayaran.


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran telah mengarahkan semua PBT membenarkan kemudahan sukan mereka digunakan oleh Pelajar Sekolah yang tidak mempunyai kemudahan sukan untuk berlatih.


Jika yuran dikenakan, ia akan membebankan pengurusan Sekolah dan mungkin mendesak pelajar itu sendiri mengeluarkan belanja bagi membayar sewa dan ini akan menggalakan hasrat TPM yang mahukan zaman kegemilangan sukan sekolah dikembalikan.


Saya berkata demikian ketika berucap merasmikan mesyuarat agung PIBG Sekolah Menengah Kebangsaan Jelai.


PIBG adalah badan penting bagi membincangkan segala masalah di Sekolah. Jika PIBG tidak penting Kerajaan tidak akan menubuhkannya.


Saya juga terkejut kerana masih ada Sekolah yang terpaksa menggunakan ruang terbuka dan bangunan lama yang uzur untuk kelas bagi menampung pelajar yang bertambah.


Sementara itu, Saya menasihatkan agar PIBG sekolah rendah dan Menengah sentiasa berpakat dan menggelakan daripada sebarang perbalahan yang boleh merugikan pelajar-pelajar itu sendiri.


Jika PIBG sendiri gagal berpakat, masakan mereka boeh menjalankan tanggungjawab untik menyelesaikan masalah pelajar-pelajar dan bimbang ia menjadi contoh yang tidak baik.

1 comments:

Nor Azman said...

Salam YBM Dato',

Mohon luangkan masa YBM Dato' untuk melihat komen-komen yang ada kaitan dengan YBM Dato........

https://www.blogger.com/comment.g?blogID=4299409138346225287&postID=8933858388082987643