Template by:
Free Blog Templates

12 August 2009

Tak Faham, Program Besok, Hari ini Diberitahu

Terasa cuaca panas terik yang amat sangat hari ini, hinggakan tak terasa peluh meleleh, sedangkan ketika itu saya berada dalam sebuah kedai yang berhawa dingin.

"Minta maaf, itu accon, tak la baik, "jawap pekerja kedai berkenaan ringkas, sambil menekan swis kipas syililing. Sepanjang tenghari ini, saya berurusan di Ipoh, menunggu hari petang untuk ke satu majlis ceramah anjuran pergerakan Pemuda UMNO Bahagian di Kampung Simpang Tiga Gudang, Tetamu utama yang dijemput ialah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang jug Ketua Pembangkang DUN Selangor yang sedang digantung.

Menyebut Simpang Tiga, kebetulan tadi seorang rakan, mengundang makan tenghari di sebuah restoran makan Padang yang baru yang dinamakan, Simpang Tiga, terletak di celah-celah kesibukan Bandaraya Ipoh, bersama isterinya dan seorang Majistret dan Pegawai Polis. Ketika berada di rstoran itu barulah terasa sejuk dan selesa yang amat sangat.

"Restoran ini baru buka, dan ia adalah hasil usaha Datuk Bandar Ipoh, ketika berkunjung ke Medan, Sumatera, " terang rakan saya dan pemiliknya adalah orang sana dan menyewa di premis milik MBI.

Sambil mencuba masakan padang, kami berbual mengenai masakan negara jiran itu. Saya tidak banyak bercakap mengenai hal makan, tetapi mengenai KPI Jabatan Kerajaan. Makud saya bagaimana, program yang hendak diadakan besok, baru hari ini hendak diberitahu, ia seperti tidak serious, sedangkan majlis itu adalah program resmi. Sudahlah itu bila ditanya untuk apa minta number fax, pemanggil jawap, tunggu sekejap, tunggu lah pulak saya. bila tanya kenapa baru beritahu, jap, tuggulah lagi,.saya, seharusnya bila pemanggil memanggil, mereka sudah bersedia dengan pertanyaan. Anehnya lagi, bila saya terima panggilan lewat jawap dan bila saya telefon semula, pemanggil tadi bertanya pula, siapa ini, pada hal dia yang memanggil saya.

Bila saya desak untuk mendapatkan penjelasan, tunggu lagi, katanya dan bila disambut oleh seorang pegawai, barulah beliau menerangkan kedudukan yang sebenar, tamba beliau mereka baru sahaja mendapat pengesahan kehadiran perasmi program tersebut daripada pejabatnya.

Ramai juga kenalan yang sedang menjamu selera, termasuk Datuk Rahim Ariffin, Setiausaha MBI. Selepas, selesai makan, kami beredar ke haluan masing-masing.

0 comments: