Template by:
Free Blog Templates

17 August 2009

BN Rampas Kerusi Kalah


Mampukah BN merampas semula kerusi-kerusi yang mereka tewas dalam pilihanraya umum ke 13? jawap saya boleh, jika ahli-ahli UMNO menggelakan perpecahan dalam perebuan jawatan dan kedudukan.

Pembangkang menjadi kuat bukan kerana mereka itu hebat, tetapi kerana kelemahan dalam UMNO itu sendiri. BN sebagai parti pemertintah, juga harus melihat sebarang pergeseran sesasma sendiri akan hanya merugikan parti tersebut, kerana kesempatan yang akan diambil oleh lawan.

"Kemenangan di pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir, Pulau Penang, amatlah penting, setelah BN Melalui lapan pilihanraya kecil, setakat ini baru menang satu iaitu di Batang Air, Sarawak,"terangnya saya ketika meresmikan persidangan agung UMNO cawagan Tebing Tinggi dalam Bahagian Larut.

Sekalipun, Permatang Pasir adalah kubu kuat Pas, tetapi tidak mustahil BN boleh mencapai kemenangan jika parti itu bekerja kertas menyakinkan pengundi di kawasan tersebut.


Tidak dinafikan laluan sukar BN disebabkan DUN tersebut adalah dalam Parlimen Permatang Pauh, tempat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi diharap peraturan berkepen dipatuthi.

"Biarlah, kalau hendak menang, sekalipun, menanglah cara yang betul, bukan cara yang kotor,"tambah saya.

Ahli-ahli UMNO kata saya perlu menghayati semula perjuangan pemimpin yang dahulu yang berkorban dalam memperjuangkan nasib bangsa, agama dan tahanir dan bukan mengejarkan kebendaan semata-mata.

Saya berharap setiap ahli UMNO memberi penjelasan keatas segala tohmah dan dakyah yang disebarkan oleh pembangkang yang bertujuan hanya semata-mata untuk menjatuhkan imej parti bagi tujuan politik mereka.


"Manusia sanggup melaku apa sahaja sekalipun terpaksa berkorban bangsa dan agama demi mencapai politik diri mereka sendiri," jelas saya.

Dalam persidangan yang turut dihadiri Timbalan Ketua UMNO Cawangan, Abdul Wahid Nordin, UMNO Cawangan Tebing Tinggi meluuskan usul mempertahankan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) daripada dimansuhkan.

Sebaliknya mahukan akta ISA diperketatkan lagi sambil menggesa pihak Kerajaan bertindak tegas keatas mereka yang mengancam keamanan dan keselamatan Negara.

0 comments: