Template by:
Free Blog Templates

16 August 2009

Budaya Fitnah Harus Ditolak

Kubu Gajah, Ahad 16 Ogos 2009 -Negara akan musnah, jika perbuatan menfitnah menjadi budaya dan pegangan msyarakat hari ini, tidak segera dibendong.

Umat Islam dikuatiri akan terus berada dalam kelompok bepecah dan akhirnya tertinggal dalam memajukan diri, sekiranya budaya tersebut terus berkembang.

Undang-undang sahaja belum cukup sekiranya masyarakat itu sendiri tidak berani memerangginya, kata saya ketika berucap meresmikan majlis penutup khatam quran dan silat gayung pusaka di Kampung Cerok Pelandok,dekat sini, tengahari ini.

Turut hadir Ketua Pemuda UMNO Bahagian, Annuar Ariffin, Ketua Cawangan, Husni bin Datuk Seri Kamaruddin, Ketua Wanita, Masita Abdullah dan Ketua Pemuda Cawangan,Mohd Norizan Nordin.

Seperti menjadi trend hari ini, bagi mereka melempar fitnah keatas pemimpin bertujuan menjatuhkan pemimpin berkenaan, sekalipun pemifitnah itu sendiri tahu hukum dan dosa yang mereka akan tanggung.

"tetapi,manusia hari ini tidak lagia takut kepada allah dan mereka lebih rela melakukannya untuk kepentingan politik diri sendiri," terang saya.

Justeru, saya mengajak masyarakat menolak segala rupa bentuk fitnah yang boleh memecah belahkan perpaduan. Masyarakat duni hari ini rebah, adalah disebabkan membenarkan budaya fitnah bermaharajalela.

Fitnah mudah disebarkan, tetapi sukar hendak diperbetulkan kerana bagi mereka yang lentor dengan iman dan pengetahuan akan mudah mempercayainya.

Mengenai silat, saya berharap seni budaya turun temurun itu akan terus diperkembangkan agar kekayaan warisan bangsa itu tidak lekang dik panas dan ditelan dik zaman, terutama di kalangan anak muda, yang semakin terpengaruh dengan budaya barat.

0 comments: