Template by:
Free Blog Templates

10 August 2009

Imej RELA Wajar Dipertingkatkan


Saya tenguk anggota RELA boleh diharap untuk membantu menjaga keamanan seperti rusuhan. Justeru sudah tiba msanya peranan mereka ini dipertingkatkan lagi menjadi anggota simpanan pertahanan awam.

RELA pada masa ini telah diberi tanggungjawab membantu membenteras kemasukan haram pendatang tanpa izin dan ada juga yang menggunakan tenaga mereka dalam majlis-majlis keramaian.

Kini, saya merasakan anggota RELA juga mampu membantu Polis Simpanan Paersekutuan (FRU) menjagaka sebarang tindakan rusuhan seperti demonstrasi.

Namun, disebalik usaha meningkatkan taraf dan peranan RELA janganlah ada mereka yang cuba menyalahgunakan kuasa yang diberikan itu hingga menjejas nama baik pasukan tersebut dan juga Kerajaan.

Mereka yang telah diberikan senjata api janganlah menyalahgunakan ia untuk tujuan lain. Saya sendiri sentiasa memberikan sokongan dalam menjahakan aktiviti RELA.

Dalam pertandingan menjaga ancaman musuh tanaman di Rancangan Tanah Belia Khas ( RTBK) Pondok Tanjong dalam DUN Kubu Gajah, saya terkejut bila diberitahu bahawa cuma ada seorang Pegawai RELA yang bertugas di pejabat RELA Daerah Kecil Selama, berbanding sebelum ini. Justeru saya berharap masalah ini dipandang berat oleh Kementerian berkenaan kerana tidak mungkin program RELA boleh berjalan dengan berkesan dengan cuma hanya seorang kakitangan.

Di majlis itu, Saya selaku Kol Kehormat RELA menghargai segala sumbangan sukarela anggota RELA dalam membantu mengawal keselamatan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Ketua RELA RTBK, Lt. Ismail Hashim diatas iniatif mengadakan program tersebut.

0 comments: