Template by:
Free Blog Templates

2 August 2009

ISA Tidak Wajar Dihapuskan

Demonstrasi hanya kerja sia-sia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Demonstrasi ISA mengancam ketenteraman awam. Jika tuntutan demonstrasi dilayan, bermakna rakyat sendiri yang mengundang hura hara.

Demonstrasi bukan budaya kita dan tindakan seperti ini tidak akan menyelesaikan masalah.

Kebebasan demokrasi jika disalah gunakan akan hanya mencetus kekacauan. Kebebasan bersuara tidak bermakna kita boleh buat sesuaka hati dengan membelakangkan undang-undang yang ada.

Kerajaan tidak pernah menyekat kebebasan rakyat untuk bersuara, tetapi ada cara dan tatasusilanya. Bukan bertindak di luar undang-undang. Kita tidak boleh emosional dan terikut-rikut dengan perbuatan negara lain. Kita ada acuan kita sendiri. Masyarakat luar sekalipun jika berada dalam negara kita, mereka juga tertakluk kepad undang-undang dan peraturan yang ada.


Saya tidak faham, kita sentiasa melaungkan keamanan dan kesejahteraan, tetapi pada masa yang sama ada yang bertindak mencemari keamanan?

ISA tidak wajar dihapuskan demi menjagaka keselamatan. ISA iutu sendir berupa Akta Keselamatan Dalam Negeri, justeru kenapa ia harus dihapuskan?

Kenapa harus kita takut kepada ISA, jika kita sendiri tidak melanggar undang-undang dan mengancam keselamatan?

Saya setuju Kerajaan tidak hapus ISA, tetapi kajian keatasnya dibuat.

Cuba kita berfikiran waras dan bertanya apa kah disebalik demonstrasi ISA ini? Adakah, cuma helah pihak-pihak tertentu yang berkepentingan poliotik dan hendak menutup masalan dalaman mereka?

Sayapun hendak bertanya apa kah di negara-negara lain Kerajaan mereka tidak ada akta untuk menjaga keamanan dan ketenteraman awam?

0 comments: