Template by:
Free Blog Templates

20 August 2009

Ibu Tunggal Jangan dipinggirkan


Kubu Gajah, Khamis 20 Ogos 2009 - Ibu tunggal jangalah diabaikan masa depan mereka dan diharap agensi Kerajaan dapat membantu memberi grant bagi merek untuk mula hidup baru seperti berniaga kecil-kecilan.

Mereka adalah juga insan Allah yang mengharapkan bantuan untuk terus memikul tanggung jawab terhadap keluarga.

Kebanyakan mereka mempunyai tanggungan termasuk anak-anak yang masih belajar di sekolah rendah, lebih membebankan lagi jika ada anak mereka yang mendapat tempat belajar di pusat pengajian tinggi.

Mereka ini wajar dibantu kerana bukan semua yang ada tempat bergantung dengan saudara mara. Mereka juga didapati mempunyai kemahiran untuk membuat barangan hasil produk tempatan.


Wakil rakyat boleh membantu tetapi kepada bilangan yang kecil kerana peruntuka yang disediakan amatlah terhad, terang saya ketika meresmikan majlis penyampian bantuan kepada ibu tunggal anjuran pergerakan Wanita UMNO Bahagian Larut di perkarangan rumah Naib Ketuanya, Mariatul Kiftiah binti Haji Abdul Rahman atau lebih dikenali Mak Su Maria di perkampungan Tersusun Kubu Gajah.

Turut hadir ialah Ketua Wanita UMNO Bahagian, Sawifah Yahya dan kira-kira 300 orang ibu tunggal dari DUN Kubu Gajah dan Selama. Untuk DUN Batu Kurau, ia telahpun disampaikan.

Saya tidak menafikan bahawa Kerajaan melalui TEKUN dan Amanah Ikhtiar ada memberi pinjaman kepada Ibu tunggal, tetapi mungkin sukar bagi mereka untuk membayar balik pinjaman

Mengenai bantuan rumah, saya juga berharap pihak-pihak terbabit seperti Syarikat Perumahan Negara (SPN) dan Baitulmal agar mempercepatkan proses permohonan mereka kerana masih ramai Ibu tunggal yang tidak ada tempat untuk tinggal.


FELCRA juga memberikan bantuan rumah dibawah program rakyat termiskin (PPRT), tetapi bantuan tersebut juga masih belum cukup untuk mengatasi masalah mereka yang tidak mempunyai rumah sendiri.

Saya juga memberitahu bahawa Yayasan Perak juga menawarkan bantuan kepada anak-anak orang miskin termasuk Ibu tunggal yang mendapat peluang melanjutkan pelajaran ke universiti dan pusat pengajian tinggi samada di peringkat Ijazah, Diploma dan Sijil.

Seramai 170 orang akan dipilih dari DUN Kubu Gajah untuk mendapatkan bantuan tersebut yang akan disampaikan tidak lama lagi.

1 comments:

Anonymous said...

pompuan dlm banner tu suh la dia pkai tudung elok2..islam ka yahudi??