Template by:
Free Blog Templates

21 August 2009

PBT Perlu Tingkatkan Prestasi



Kubu Gajah, Jumaat 21 Ogos 2009 - Pihak berkuasa tempatan (PBT) wajar meningkatkan prestasi dan menggurangkan birokrasi dalam memberi perkhdimatan yang baik kepada masyarakat.

PBT adalah agensi penting dalam pentadbiran Kerajaan dan wajar kemajuan negara jaga terletak kepada KPI mereka, kata saya ketika meresmikan program Majlis Daerah Selama turun ke padang, di Kubu Gajah, pagi tadi.

Birokrasi akan hanya menjejeaskan imej Kerajaan dan sistem penyampaian yang berkesan adalah penting bagi melincinkan pentadbiran yang cekap, bersih dan amanah.

Saya juga menggesa majlis daerah Selama meningkatkan usaha menggalakan orang ramai mengutamakan landskap dalam menjaga kecantikan tempat masing-masing. Kehijauan juga penting, sebagai usaha menggekalakan persekitaran yang bersih dan nyaman.

Kekurangan peruntukan, tidak bermakna prestasi majlis daerah tidak boleh dipertingkatkan. Dalam menghadapi wabak H1N1 ini, kempen menjaga kebersihan di premis-premis perlukanlah juga perhebatkan.

Soal menjaga kebersihan dan mencegah wabak penyakit ini tidak seharusnya diserahkan kepada pihak kesihatan semata-mata, tetapi menjadi tanggungjawab semua pihak.

Pekan Kubu Gajah memerlukan perancangan majlis tersebut bagi menaikan tarafnya. Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambery Abdul Kadir, telah pun mengarahkan usaha untuk menaikan taraf pekan-pekan kecil di seluru Negeri, sebagai satu cara untuk mengseimbangkan program pembangunan di luar bandar.

Saya juga mencadangkan tapak bangunan kuaters Kerajaan yang tidak digunakan diserahkan kepada majlis daerah untuk menjadikan tapak pasar malam bagi penjaja dan peniaga kecil. Sebuah tapak juga sedang dikenal pasti untuk pusat pentadbiran di Kubu Gajah, termasuk bangunan baru Penghulu, Polis, Bomba, Risda dan Pos.

Rumah kos rendah juga dirancangkan bagi menyediakan tempat tinggal kepada mereka yang tidak mampu, selain tanah berkelompok bagi tujuan pertanian.

Saya juga menasihatkan ahli-ahli majlis daerah yang dilantik menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan penuh didikasi seperti yang telah diamanahkan.

Dalam program turun ke padang, pegawai-pegawai dan kakitangan majlis daerah Selama turut terlibat, selain ahli-ahlli majlis daerah itu sendiri.

0 comments: