Template by:
Free Blog Templates

5 August 2009

JJ Tidak Seperti Yang Disangka

Berita perlantikan Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis yang lebih popular dengan panggilan JJ sebagai Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat tentunya menarik perhatian ramai pihak yang meragui keperibadian beliau sebelum ini.

Saya percaya rasa cemburu terhadap beliau ekoran perlantikan ini akan bertambah, kerana karier politiknya masih ada talian hayat.

Ini berikutan banyaknya cakap-cakap kununnya JJ terbabit dengan kes tidak bermoral seperti yang berlaku di sebuah hotel tidak lama dulu yang tesebar luas. Namun dengan pekenan DYMM Seri Paduka Yang Dipertuan Agong, membuktikan bahawa bekas Meneri Sains, Teknologi dan Inovasi itu tidaklah seperti yang disangkakan.

Ini kerana sebelum perlantikan beliau, sudah ditapis terlebih dahulu dan bukan mudah bagi sebuah negara seperti Amerika Syarikat untuk menerima sebarang orang tanpa latar belakangnya di teliti terlebih dahulu.

Ternyata JJ lulus dalam tapisan tersebu. Oleh itu, mereka yang mempunyai buruk sangka keatas Ahli Parliamen Rompin ini terpaksalah menggit jari dan menelan segala tuduhan liar yang dilemparkan terhadap JJ yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO, sebelum ini.

Yang menjadi persoalan ialah andainya benar ada bukti rakaman litar tetutup (CCTV) sudah tentu ada bahan buktinya, kerana ia dipasang di lokasi yang stratigik.

Barangkali ada kebenarannya menurut sumber tertentu bahawa ia adalah sangkaan jahat kalangan tertentu terhadap JJ itu, terutama selepas beliau digugurkan daripada kabinet bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Bedawi.

Anehnya berita negatif mengenai JJ itu tersebar luas, tetapi tidak di media pembangkang yang dikatakan lebih melihat masalah dalaman yang iri hati dengan JJ itu sendiri.

Apapun Tahniah diucapkan kepada JJ diatas perlantikan tersebut yang bertaraf Menteri dan saya percaya Perdana Meneri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak telah membuat pemilihan yang tetap kerana pengalaman luas JJ dan hubungan di luar negara.

Lagipun, JJ ada lah seangkat dengan Najib semenjak pergerakan Pemuda UMNO lagi.

Nama JJ semakin harum selepas kejayaan pertama angkasawan negara berjaya ke angkasa lepas sedikit masa lalu dan beliau ada Meneri yang bertanggung jawab.

0 comments: