Template by:
Free Blog Templates

24 June 2009

Produk Kampung Gagal kerana Sistem Penyampaian Yang Lemah

Diantara punca produk masyarakat kampung gagal di pasarkan dengan meluas, terutama di peringkat antarabangsa adalah disebabkan sistem penyampaian yang tidak cekap.

Justeru, Jabatan dan Agensi yang terlibat janganlah memandang usaha dan hasil orang kampung sebagai kelas ketiga.

Mereka juga mampu bersaing dan mengeluarkan produk yang berkualiti, jika diberi bimbingan dan tunjuk ajar yang betul serta konsisten oleh Jabatan dan Agensi yang terlibat.

Boleh dikatakan setiap kampung pada hari ini menghasilkan produk masing-masing, sebagai contoh usaha udang galah di Kampung Sungai Jernih.

Saya percaya Program Komuniti Bestari anjuran Jabatan Penerangan akan dapat membantu menyampai dan menyelaraskan kegiatan ekonomi dan produk kampung.

Hari ini, Rabu 24 jun 2009, Saya dijemput melancarkan Program tersebut peringkat Mukim Ijok dan meresmikan pembukaan Bangunan Pejabat Komuniti Bestari di Pekan Kampung Mesjid, Ijok dalam Dewan Negeri (DUN) Kubu Gajah.

Turut hadir ialah Pengarah Penerangan Negeri, Haji Abdullah Mohd Ariff, Pegawai Penerangan Daerah, Ketua Penolong Pegawai Daerah Kecil Selama, Haji MohdYusof bin Abustan dan Penghulu Mukim, Mahmud Fauzi.

Diantara kemudahan yang disediakan di Pejabat Komuniti Bestari ialah Perkhidmatan Internet untuk penduduk Kampung.

0 comments: