Template by:
Free Blog Templates

12 June 2009

Khidmat Yang Bermutu


Hari Rabu - 10 Jun, Saya kebetulan ada urusan di Pejabat Imigresen Perak. Menariknya ialah pendekatan Jabatan berkenaan dalam menyelesaikan masalah orang ramai.

Apa tidaknya, kuanter mereka yang berurusan dengan jabatan tersebut kini juga dibuka setiap hari Sabtu dan Ahad mulai pagi hingga 1 tengahari.

Proses memperbaharui Pasport juga kini lebih cepat dan mudah. Pemohon boleh menggunakan mesin yang disediakan untuk mereka membuat permohonan tanpa mengisi borang lagi. Paling lewat pun pasport siap dalam tempuh dua jam pada hari yang sama.

Jikap sikap sedemikian juga di amalkan oleh Jabatan dan Agensi Kerajaan yang lain yang kerap berurusan dengan orang ramai, saya percaya mutu perkhidmatan Kerajaan akan lebih baik dan cemerlang.

Sudah tiba masanya, pejabat-pejabat lain yang berurusan dengan rakyat dibuka setiap hari dengan sistem bekerja bergilir-gilir. Tanggung jawab itu, barangkali boleh diserahkan kepada siswazah kita yang masih ramai menggangur.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak juga sebelum ini mahukan beberapa pendekatan yang lebih berkesan di ambil bagi mencapai tahap KPI.

Jika tidak, birokrasi dan urusan Kerajaan akan banyak tertangguh. Lebih mengecewakan jika masih ada kes-kes untuk berjumpa dengan Ketua Jabatan pun terpaksa menunggu hingga 3 minggu lamanya, sedangkan untuk berjumpa Menteri Besar pun tidak selama itu, dakwa seseorang kepada saya.

0 comments: