Template by:
Free Blog Templates

6 June 2009

Negara dan Masa Depan

Alhamdullilah hari ini 6 Jun 2009, seluruh rakyat Malaysia menyambut Hari Ulangtahun Keputeraan DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung, Tuanku Mizan Zainal Abidin dengan doa agar Negara terus Maju, Makmur,Aman dan Sejahtera.

Sambutan keputeraan Tuanku kali ini kebetulan ketika Negara mendapat Perdana Menteri yang baru, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, atas limpah perkenan baginda selepas proses peralihan kuasa daripada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Saya yakin dan percaya gandingan Tuanku Mizan, Raja Pemerintah yang berdaulat dan kepimpinan Najib, kedua-duanya kebetulan dari Pantai Timur, menjadikan pentadbiran Negara lebih unggul dan mantap.

Yang Dipertuan Agung adalah Payung tempat kita menumpang bertduh. Justeru, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk sama-sama mempertahankan ikatan perpaduan demi masa depan Negara.

Najib tidak mungkin dapat menjalankan tugas dengan lincin, jika kita tidak sama-sama memberi kerjasama membantu Perdana Menteri dalam mengekalkan keamanan dan kestabilan politik.

Negara Malaysia adalah sebuah Negara Demokrasi. Rakyat Bebas bercakap dan mengamalkan Agama dan Kebudayaan masing-masing. Kerajaan tidak pernah menyekat kebebasan rakyatnya. Penubuhan Suhakam dan beberapa lagi Suruhanjaya sebagai bukti, kebebasan yang telah diberkan.

Namun kebebasan tesebut tetap ada batas dan sempadannya demi menjaga keamanan dan keselamatan. Kita tidak boleh meniru dan terikut dengan cara dan gaya hidup Negara-Negara lain, kerana kita ada acuwan kita sendiri. Kita tinggal dalam sebuah masyarakat berbilang bangsa.

Tetapi, dalam kita menuntut hak dan kepentingan masing-masing janganlah sampai sanggup mengadaikan maruah diri dan tergamak menggunakan media asing untuk memburuk-burukan Negara sendiri.

Membimbangkan lagi jika mereka sampai menjadi alat kepada Kuasa Asing untuk menjajah semula Negara Malaysia yang tercinta ini. Kenapa harus kita meragui hak dan kebolehan kita sendiri?

Kita mesti ingat, pihak lain akan mengambil kesempatan jika kita tidak bersatu. Biarlah masalah kita, kita sendiri yang selesaikan,kenapa mesti orang lain yang berkepentingan?

Setiap lima tahun sekali kita ada Pilihanraya UMUM (PU), rakyat diberikan kebebasan untuk menentukan Kerajaan. Ini terbukti dalam PU ke 12 Mac 2008 yang lalu.

Telah menjadi resam, yang Minoriti wajarlah menghormati mereka yang menjadi Majoriti, sebagaimana di Dewan Negeri (DUN) Perak. Jika pun, Dewan dibubarkan, dan keputusanya tidak kira siapa yang menang, tetapi berlaku lagi lompat melompat apa kah pihak Pembangkang akan berpuas hati?

Marilah kita kembali ke landasan yang betul, jika kita telah tergelincir demi masa depan Negara, banga dan agama.

0 comments: