Template by:
Free Blog Templates

25 May 2009

Mimpi Ngeri dan Mogok Lapar

Semenjak dilantik menjadi Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir rasanya bukan sahaja tidak lena tidur, tetapi asyik 'mengigau dan mimpi ngeri'. Apa tidaknya, sejak hari mengangkat sumpah jawatan pada 6 Februari lagi, sudah ada kekacauan dan demonstrasi,

Kemudian, diikuti dengan sidang Dewan Negeri (DUN) bawah pokok oleh pembangkang. Datuk Seri Nizar Jamaluddin membawa isu perlantikan Menteri Besar ke Mahkamah. Tidak setakat itu, beliau dan Enam EXCO Negeri juga telah dikenakan tindakan gantung oleh Speaker DUN ketka itu V.Sivakumar hingga menambahkan lagi kontrovesi.

Lebih parah lagi ialah ketika sidang DUN yang berlangsung pada 7 Mei apabila pembangkang menimbulkan kekecohan yang menyebabkan bukan sahaja majlis perasmian tertangguh berjam-jam, tetapi juga menghina DYTM Raja Muda Perak yang berangkat selaku Pemangku Sultan Perak.

DUN Perak kini bukan sahaja majoriti diwakili oleh Barisan Nasinal (BN), tetapi Mahkamah Rayuan Putrajaya juga Jumaat lalu telah membuat keputusan bahawa Dr Zambry sah dan kekal sebagai Menteri Besar Perak.

Justeru, apa lagi yang tidak memuas hati pembangkang. Hormatilah keputusan Mahkamah. Apabila mahkamah membuat keputusan mengenai isu Menteri Besar pada 11 Mei, Dr Zambry akur dan menghormatinya dan meninggalkan Pejabat Menteri Besar.

Tetapi, bila Mahkamah Rayuan membuat keputusan tidak memihak kepada pembangkang kenapa mereka tidak boleh menerimanya dan merancang mengadakan mogok lapar sebagai protes dan mendapatkan simpati rakyat?

Saya rasa cukuplah dengan sandiwara politik yang menjemukan itu. Ada baiknya kita bersama-sama memikirkan soal membangun dan memajukan Negeri Perak yang telah setahun tertinggal dengan kemelut politik yang amat merugikan..

Saya rasa ada baiknya Nizar duduk semeja dengan Dr Zambry membincang jalan terbaik bagi menjaga kepentingan Negeri Perak darpada cuba memaksa DUN dibuarkan yang tidak menampakan apa-apa kebaikan. Pembangkang kenalah terima hakikat yang mereka sudah tidak ada lagi suara majoriti di Dewan. Tunggu sahajalah Pilihanraya umum ke 13 tidak lama lagi.

2 comments:

ALAM said...
This comment has been removed by the author.
ALAM said...

Ini mungkin mogok lapar yang ke dua di Ipoh selepas P Patto mogok lapar tahun 1985.

Orang melayu yang mogok lapar ni, adalah orang yang bodoh.

Sanggup untuk memperjuangkan / menyerah negeri Perak kepada bangsa yang diangkut oleh Penjajah.