Template by:
Free Blog Templates

20 May 2009

Dah Masuk 100 Hari Zambry Jadi MB

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir malam tadi, Selasa 19 Mei 2009 mempengerusikan Mesyuarat Badan Perhubungan UMNO Neger Perak dengan memberi tumpuan kepada persediaan menghadapi Pilihanraya UMUM (PU) ke 13.

Mesyuarat yang turut dihadiri Timbalan Pengerusi Badan Perhhubungan UMNO Neger, Datuk Seri Ahmad Husni Hanazlah, yang juga Menteri Kewangan kedua, membincangkan isu-isu semasa dan tindakan-tindakan awalan bagi memkemaskan Jentera Parti.

Dr Zambry lebih banyak mendengar dan memberi peluang kepada Ketua-Ketua Bahagian mengemukakan pandangan masing-masing. Saya juga mengambil kesempatan, memberi pandangan dan tindakan-tindakan yang perli dilakukan oleh Parti dalam mengembalikan semula kepercayaan rakyat terhadap UMNO khususnya dan Baarisan Nasional (BN) sebagai Parti yang masih lagi releven untuk membela nasib rakyat.

Badan Perhubungan itu juga memberi mandat dan kepercayaan penuh kepada kepimpinan Dr Zambry dalam menangani kemelut politik Perak. Besok. Khamis 21 Mei 2009, adalah saat-saat penting keputusan Mahkamah Rayuan, Putrajaya mengenai isu Menteri Besar.

Ketua-Ketua Bahagian yakin dengan kepimpinan Dr Zambry dan Husni dalam memulihkan semula kekuatan Parti di landasan yang betul dan tidak lagi tergelincir dalam PU ke 13.

Mesyuarat itu yang pertama dipengerusikan oleh Dr Zambry yang juga Ketua UMNO Bahagian Lumut semenjak dilantik memegang jawatan tersebut, turut menekankan pentingnnya sokongan dan kerjasama padu dari kalangan Ketua-Ketua Bahagian, jika ingin melihat Parti itu terus kukuh.

Mesyuarat itu yang berakhir lebih tiga jam menyaksikan Dr Zambry telah memegang jawatan Menteri Besar selama 100 hari, semenjak di lantik pada 6 Februari yang lalu atas perkenan DYMM Paduka Seri Sultan Perak.

Ketua Wanita UMNO Perak yang baru, Datuk Rosnah Kassiam yang juga Ahli Dewan Ngeri (DUN) Ulu KInta serta Ketua Pemuda dan Puteri Negeri yang baru juga hadir di Mesyuarat yang berlangsung di Bangunan UMNO Negeri di Ipoh. Hanya dua daripada Enam EXCO Kerajaan Negeri yang dilantik adalah Ketua UMNO Bahagian. Mereka ialah Datuk Ramly Zahari yang pada masa ini adalah Setiausaha Perhubungan dan Datuk Mohd Zaim Abu Hassan, ADUN Belanja merangkap Bendahari UMNO Perak.

Sebelum itu, Dr Zambry mengetuai majlis mengangkat Sumpah menyimpan rahsia.

1 comments:

Shahnon said...

Semoga pandangan-pandangan tersebut dapat diterjemahkan dalam pelaksanaan yang konkrit..

Salam perjuangan.