Template by:
Free Blog Templates

28 November 2009

Raya Korban Memberi Keinsafan

Saya begitu terharu mengikuti khutban Sembahyang sunat Hari Raya Aidil Adha dan Jumaat, terutama bila Umat Islam dikembalikan dengan ingatan pengorbanan besar Nabi Allah Ibrahim.

Seandainya itulah yang menjadi pegangan, Umat Islam tidak sewajarnya berpecah belah hanya semata-mata kerana berebut kuasa dan menjaga kepentingan sesuatu pihak, sedangkan penindahan Yahudi terhadap bumi Palestin dan rakyatnya semakin berluas-luasa.

Agenda utama perpaduan Islam itu tidak akan tercapai jika Umat Islam itu sendiri tidak menunjukan contoh yang baik.

Alhamdullilah, Hari Raya Aidil Adha tahun ini, ramai yang membei sumbangan untuk majlis korban di DUN Kubu Gajah khususnya dan Parlimen Larut pada keseluruhannya.

Selepas solat Jumaat, beberapa ekor lembu dan kerbau telah ditumbangkan di Mesjid Kampung Perak, Batu Kurau. Saya sendiri hadir di majlis pengagihan daging-daging tersebut bersama Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Datuk Mohd Daud Yusof.

Pada hari ini pula, Saya turut menyaksikan penyerahan beberapa ekor lembu korban anjuran Peladang Kawasan Batu Kurau di Kampung Jelai dan Anak Kurau.

Penyerahan beberapa ekor lembu juga dilakukan di Kampung Sungan Ara dan Tebing Tinggi untuk tujuan korban bagi peringkat DUN Kubu Gajah. Pada paginya pula, majlis korban telah diadakan di Mesjid Kampung Mesjid, Ijok.

Pada sambutan Hari Raya Korban ini, ada juga majlis-majlis kenduri kahwin dan pertunangan.

0 comments: