Template by:
Free Blog Templates

20 November 2009

Hubungan Erat Malaysia-Sulawesi


Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak dan Isteri, Datin Seri Rosmah Mansor, melakukan lawatan kerja sehari ke Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia pada 18 Nov. 2009.

Perdana Menteri dan Isteri menjadia tetamu kehormat bersempena sambutan perayaan ulangtahun ke 689 Kerajaan gowa.

Peswat Airbuys yang membawa kami, mendarat di Lapangan Terbang Tentera Udara Makassar (lanud) kira-kira jam 12 tenghari (waktu Sulawesi Selatan dan Malaysia adalah sama).

Bapa Dr H. Syharul Yasin Limpo, Gubernur Sulawesi Selatan dan Isteri menyambut ketibaan Perdana Menteri dan Isteri di Lanud. Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Maximus Johnity Ongkili, turut mengiringgi Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah dalam lawatan tersebut.

Setibanya di Lanud, Perdana Menteri dan Dr Maximus menyaksikan pertukaran tiga memorandum persefahaman antara tiga agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi iaitu Mimos, Sirim Berhad dan Teknologi Park Malaysia dengan Universiti Hasanuddin Markassar.

Seterusnya, Perdana Menteri dan Isteri menghadiri jamuan makan tengahari di kediaman resmi Gubernur Sulawesi Selatan. Kemudian, Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah diberikan persalinan pakaian adat Gowa bagi dipakai pada acara perayaan ulangatahun ke 689 kerajaan gowa.

Selepas jamaun makan tenghari, Perdana Menteri dan Isteri serta rombongan menuju ke Lapangan Syekh Yusuf discovery di Gowa di mana kemuncak ulangatahun ke 689 Kerajaan Gowa dijalankan.


Perdana Menteri dan Isteri diarak dengan diiringgi oleh 12 orang pembawa 'lallung', sepasang remaja berpakaian pengantin, dua orang pengawal dan perajurit Kerajaan seramai 30 orang.

Lebih 5,000 orang jemputan hadir pada majlis tersebut. Perdana Menteri diberi penghormatan berucap selain, Gubernur Sulawesi dan Bupati Gowa, Bapa Ichsan Yasin Limpo. Sekumpuan Pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Makasar juga hadir memeriahkan sambutan tersebut.

Di majlis itu juga, lapangan syekh yusuf discovery yang merupakan sebuah taman awam di Gowa di resmikan.

Perdana Menteri dan Isteri kali terakhir melawat Gowa pada 15 mei 2009 di mana mereka telah menziarahi makam Sultan Hasanuddin.


Datuk Seri Najib mempunyai perhubungan yang akrab dengan Gowa memandangkan beliau memiliki darah keturunan raja Gowa yang ke 19, Sultan Abdul Jalil Tumenanga Ri Lakiung. sewaktu Perdana Menteri melawat Gowa pada tahun 2005, beliau telah diberikan gelaran, Mappadulung Daeng Mattimung Karaaeng Sanrobone oleh Masyarakat Gowa.

Perdana Menteri dan Isteri serta rombongan berlepas pulang ke Kuala Lumpur, selepas menziarahi Makam Kesultanan Kerajaan Sulawesi Selatan.

Saya dapat menyaksikan dengan sendiri betapa sambutan meriah oleh penduduk Gowa yang berbaris di sepanjang jalan laluan Perdana Menteri dan Isteri. Malah ada sebatang jalan yang telah dinamakan atas nama Tun Abdul Razak.

0 comments: