Template by:
Free Blog Templates

22 September 2010

sungai keroh








Melawat kerja-kerja mengorek sungai Ijok dekat Redang Panjang. Masalah pengambilan pasir oleh Kontrektor terbabit dan menjejaskan sungai turut dibangkitkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Tindakan Daerah Larut,Matang dan Selama.

JPS digesa memantau kerja-kerja mengorek sungai oleh kontrektor yang terlibat bagi menggelakan masalah banjir.


Kontrektor yang tidak mengikut spekfikasi diarah agar dikenakan tindakan oleh pihak yang berkenaan.


Beberapa batang sungai lain juga terlibat dengan pengambilan pasir juga dilahirkan kebimbangan oleh penduduk, tebing sungai runtuh.


Mengenai penduduk yang tinggal diatas tanah simpanan JPS dan terdedah kepada risiko tebing runtuh, pihak berkenaan tidak bertanggungjawab. Justeru, mereka dinasihatkan agar segera berpindah bagi menggelakan sebarang malapetaka.

1 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Saya lihat perkara ini sudah lama berlaku. Adakah ketua kampung yang kita pilih masih reaktif, tidak proaktif.

Mereka lihat YMDS datang baru orang kampung melihat ia menjadi masalah.

Saya pernah menyekat lori yang merosakkan jalan tanpa menunggu Wakil Rakyat.

Terima kasih YM.

Taukah lori betul bertindak dengan cepat atas dasar menang-menang.

Saya beritahu boss lori tersebut kalau jalan rosak alignment lori pun selalu rosak.

Saya arahkan beliau meembetulkan jalan supaya lori berjalan dengan baik dan saya pun dapat menggunakan jalan tersebut dengan kerita saya.

Yang susah lori taukeh Melayu seperti di Kg Sg Lompong. Mereka bagi rosak tak mahu betulkan.
Ketua kampung tahu kerana keluarga beliau juga pernah menggunakan jalan tersebut.

Masalah pasir sungai pun begitu juga. Ramai orang kampung tutup mata kerana mata pencarian mereka bukan datang dari sungai.

Saya cadangkan semua orang kampung datang ke situ untuk mesyuarat dengan taukeh yang mengambil pasir.
Mereka selalunya perihatin jika atas dasar menang-menang (untung2).

Susah kita hendak bersatu padu jika taukeh pasir menang (untung) tapi kita (kalah) pula rugi.

Diperingkat kampung masaalah inilah yang susah hendak diatasi.

Jika kita report ke ketua kampung, beliau akan sebut nama yang membuat aduan, akhirnya timbul masam muka. Di bandar kita tak beri tahu siapa yang buat aduan macam di kampung.