Template by:
Free Blog Templates

30 July 2010

Kolam untuk pendapatan



Saya tertarik dengan pembukaan kolam ikan sebagai aktiviti menggalakkan memancing dikalangan penduduk tempatan.

Saya berkesempatan melawat kolam ikan, Samsudin bin Said di felda Ijok yang baru dibuka.

Walaupun baru dibuka dua minggu yang lalu, tetapi sambutan cukup menggalakan, katanya.

Ahad ini, beribu ekor ikan akan dilepaskan di kolam yang diusahakan oleh penduduk felda.

2 comments:

jebat said...

YMDS,
Assalamualaikum,

Ada lagi satu kolam yang menguntungkan: Kolam Cina atau Kolam Siam. Tapi kena kontak menteri yg berkenaan dulu, kalau tidak naya di buat nya.

Perniagaan Kolam Cina dan Kolam Siam ini nampak nya makinmaju. Sekarang ditambah pula Kolam Indon. Nampaknya menteri yang berkenaan TUTUP MATA sahaja.

Buatlah undang-undang yang lebeh etgas/keras untuk mencegahnya !!

MENTERI TUMPANG SEKAKI KOT ??
kah kah kah kah,

Anonymous said...

YMDS,

Sesudah melawat kolam ikan sepatutnya YMDS mendapat ilham untuk memajukan tanah paya yang terbiar dari belakang rumah YMHJ Omar membawa hingga ke Sungai Lembah Keluang untuk menternak ikan kelisa/arowana.

Janganlah seperti TB D Sanusi Joned menyuruh bela arnab tapi beliau sendiri tak makan arnab.

Saya hairan Kementerian tidak menggalakkan orang Melayu membela burung layang2, ikan kelisa secara kooperasi atau persendirian.

Di tempat kita siapa yang tak kenal jutawan Hj. Talib. Kenapa kita masih digalakkan buat kerja kurang menguntungan.

Saya pernah di Sabah dan ada Ketua Pemuda UMNO berhenti jadi ahli politik. Saya rasa beliau lebih kaya daripada Tuan Syed yang kita agong2kan.

Beliau berhenti jadi politik kerana pendapat beliau, walaupun jadi PM beliau tak akan kaya seperti yg beliau nikmati sekarang ini. Beliau hanya berjual beli emas jongkong yang kecil2 sahaja.

Di ADUN Kubu Gajah ada 6 orang jutawan. YMDS bolehlah galakkan mereka menjual emas (jangan tanam kelapa sawit tak untung banyak). Ini kita asyik menggalakkan orang Melayu jual belacan, keropok,pekasam dan lain2 sahaja. Saya suka pergi ke expo. melihat kemajuan IKS tapi saya rasa keuntungannya hanya sedikat KESIHAN ORANG MRLAYU seperti kata penjajah Inggeris,LET THE SONS OF FISHERMEN BECOME BETTER FISHERMEN IN THE FUTURE. Dulu bertani tapi sekarang sekarang hasilnya diproses dan dijual ( itulah maksud IN THE FUTURE),satu tapak lagi lebih baik. Orang Melayu yang pandai berebut2 nak jadi CEO atau pengarah syarikat dan yang tak pandai buat kerepek ubi dan pisang.

Sekian supaya mendapat ilham dari YMDS.