Template by:
Free Blog Templates

3 June 2010

Pikat rakyat, dekati mereka





Saya merasakan rakyat lebih mendekati pemimpin kalau kita ketepikan protokol.

Berkelah satu pendekatan untuk memupuk kemesraan yang lebih padu dan kuat.

Ketika berkelah di rumah Mat Rani B. saman di tanjung Lengkung, Ulu Selama , kemesraan amat jelas dengan gurau senda di kalangan mereka yang hadir hinggakan tiada soal mengenai projek dan masalah kanmpung dibangkitkan.

Apa yang mereka mahu adalah pemimpin atau wakil rakyat sedia turun dan menjenguk mereka bukan hanya pada bila musim kempen pilihanraya.

Rakyat lebih selesa berdamping dengan pemimpin yang tidak mengutamakan protokol.

Ketua kampungTanjung Lengkung, Che Uda B. Idris Haji Othman turut hadir.

2 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Perenggan 2 dari penamat (akhir) laporan ini, itulah yang saya maksudkan walking atau wondering around. Tahnaiah YMDS. Ini juga membuktikan YMDS adalah anak tempatan. Kalau bukan anak tempatan tentu ia takut masuk ke Sungai Malau Dalam jumpa Iman Cangkat Lobak. Kalau kita anak tempata kita tak takut jumpa ketua PAS sekalipun.

Kalau ada perjumpaan masyarakat, AJK jangan duduk pada satu meja sahaja. Bepecah2. Saya duduk di belakang sana. Inilah yang mereka komen, "Tengoklah Pilihan Raya Yang Akan Datang".

Kemudian saya tanya apa sebabnya. Yang mereka komen bukan tentang YMDS tapi lebih kepada pengagihan tanah kerajaan/kurnia.

Sebagai contoh tanah 37 ekar di belakang rumah YM Raja OMAR yang dahulunya terbahagi kepada 5 lot, asalnya kepunyaan ADUN Selama, Tanah belakang Kubur, Tebing Tinggi.

Hanya bila YMDS tidak bersama Ketua Kampung atau VIP barulah mereka beritahu kecemburuan mereka.

Ramai mereka iri hati kerana kriteria pemberian tanah tidak jelas.

Sepatutnya apabila mereka dapat tanah gambar mereka disiarkan di pejabat tanah/ tempat strategik selama 6 bulan supaya orang ramai dapat mengkomplen apa yang tidak betul. Jika tidak menerima sungutan barulah mereka diberi tanah.

Yang susah jika mereka orang jauh kita tidak dapat membuat sebarang sungutan kerana kurang maklumat.

Sekian untuk makluman YMDS

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

terima kasih atas pandangan.