Template by:
Free Blog Templates

19 June 2010

Mereka yang dikasih





Seperti biasa saya melawat warga emas yang uzur dan memerlukan perhatian.

Selepas merasmikan kursus kepimpinan belia di kampung Tebing Tinggi, saya ke Sungai Limau dekat Bagan Bahru melawat warga Emas.

Saya mengunjunggi Mohd Ibrahim Bin Haji Hassan dan puan Fatimah Bt. Erang. Umur 80 tahun.

Ibrahim tinggal bersama dua lagi saudaranya manakala fatimah bersama anak lelaki beliau.

Mereka amat terharu diatas keperhatina saya yang sudi melawat.

2 comments:

Anonymous said...

YMDS,

Sepatutnya juga kita perlu adakan peraturan kecil bagi warga emas, intan, dan berlian.

Mungkin warga emas mendapat keistimewaan seperti VIP di sesetengah tempat seperti menunggu di hospital, selepas sahaja pesakit kritikal dirawati.

Ramai pesakit pergi klinik swasta kerana masa menunggu terlalu lama di hospital kerajaan.

Kalau di swasta, akhir2nya mereka selalu berikan panadol dan anti-biotik.

Di Amerika doktor tak berikan langsung anti-biotik kecuali terbukti (setelah diuji) pesakit tersabut dijangkiti virus atau kuman. Di sini kalau doktor tak tahu penyakit siaplah dia akan berikan anti-biotik.

Manakala mereka yang lebih tua, warga intan dan warga berlian munkin diberian keistimiwaan seperti VVIP dan VVVIP.

Ada sesetengah pejabat sudah memberi kesistimewaab kepada mereka ini. Tak payah menunggu lama. seperi di pejabat pendaftarnan tapi mereka denda juga jika hilang walaupun orang tua penyakitnya adalah penyakit PELUPA. Saya rasa umur 65 ke atas tak payahlah denda 100/200 ringgit kerana mereka ini pelupa, tidak semua seperti Dr. Mahadhir atau Lee Kuan Yu yang luar biasa ingatannya.

Sekian YMDS.

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

saya lebih suka jika warga emas diberi kelonggaran jika memerlukan bantuan, sekadar mendapatkan pengesahan daripada ketua kampung umpamnya sebagai bukti mereka itu perlu diberikan pengecualian bagi mendapatkan bantuan daripada jabatan kebajikan masyarakat, mereka tidak perlu mengisi borang dan menuhggu pegawai jkm untuk datang membuat siasatan. keistemewaan kepada warga emas mendapat bantuan membiyai kos perubatan harus diberikan perhatian yang serious.