Template by:
Free Blog Templates

12 May 2010

Ibu Tunggal Selamat Daripada Runtuhan Tanah






Syukur Seorang Ibu Tunggal, Ruiza binti Abdul Wahab, 43 tahun yang rumahnya di Kampung Kota Raja Bersiong, Redang Panjang, tidak mengalami apa-apa kemalangan, walaupun rumahnya dilanda runtuhan tanah bukit.


Hujan Lebat petang semalam mengakibatkan runtuhan tanah merah melempah daripada bukit yang hanya berberapa meter daripada rumah beliau dan merosakan sebahagian dinding bilik tidur.


Petang tadi, Saya melawat Ibu Tunggal yang mempunyai lapan orang anak termasuk seorang yang sarat mengandung yang baru pulang daripada Kuala Lumpur dan berhasrat bersalin di rumah ibunya itu.


Saya telah memintah agar pihak-pihak yang berkenaan segera membantu bagi menggelakan kejadian seumpama itu berulang sekiranya berlaku hujan lebat.


Sebelum ini, Saya telah melawat Ruiza yang merupakan keluarga miskin dan tinggal bersama dengan Kakaknya yang sedang mengalami kanser payu dara dan telah menerima bantuan bulanan untuk menyara hidup keluarga beliau yang agak besar itu.


Saya juga sedang berusaha mendapatkan bantuan rumah orang miskin samada daripada Baitulmal atau Felcra bagi membolehkan beliau hidup selesa.


Ruiza sekadar bekerja kampung, mengambil upah ibarat, kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

0 comments: