Template by:
Free Blog Templates

17 February 2010

JKKK bukan kelas ke 2








JKKK di DUN kubu Gajah diingatkan supaya mengadakan mesyurat tidak sekadar untuk menuntut elaun atau saguhati, sebaliknya bertanggung jawab mengenai masalah kampung mereka.

JKKK adalah Agen Kerajaan dan jangan dianggap sebagai kelas ketiga. Mereka ini adalah Mata dan Telinga Kerajaan.

Mereka juga diseru supaya mengadakan mesyuarat kerap kali bagi membincangkan masalah kampung dan juga masyarakat.

Ibu Tunggal, keluarga miskin, pendidik dan penyalahgunaan dadah ada diantara perkara penting yang harus diberikan perhatian.

Hari ini, Saya mengadakan perjumpaan dengan Ketua-ketua Kampung di DUN Kubu Gajah di Pejabat Penghulu Ijok di Kampung Mesjid, yang turut dihadiri oleh Penghulu Mukim, Mahmud Fauzi Ghazali dan beberapa orang pegawai dari Pejabat Daerah Larut, Matang dan Selama (LMS).

Saya juga mengingatkan mereka supaya menyediakan data base dan statistik mengenai kemiskinan dan ibu tunggal dan laporan itu harus dihantar kepada pejabat Wakil Rakyat dan Penghulu serta Pegawai Daerah untuk tindakan.

Mereka juga diminta supaya mengenalpasti produk tempatan di kampung masing-masing untuk di ketengahkan. Program home stay di Bagan Bahru akan digerakan melalui acara mingguan untuk menarik lebih ramai datang ke situ seperti persembahan kebudayaan dan keseniaan.

Saya juga meminta agar mereka memantau teks kutbah Jumaat agar tidak menyimpang daripada apa yang telah diarahkan oleh Kerajaan Negeri dan Jabatan Agama.

Di perjumpaan tersebut juga disampaikan papan-papan tanda rumah dan alamat ketua kampung yang mudah dihubunggi oleh orang ramai.

Selepas itu, Saya turut hadir ke mesyuarat JKKK Kampung Rantau Panjang, Selama sambl mendengar pandangan dan maklumat daripada mereka.

Saya turut memuji JKKK tersebut kerana mengadakan mesyuarat setiap bulan di bawah Ketua Kampung yang baru.

1 comments:

Luthfi Suib said...

saya dah penah sampai sini. Yb rupanya yang handle kawasan ni. go go go teruskan untuk dekati rakyat.

salam