Template by:
Free Blog Templates

15 February 2010

Malaysia Negara Contoh Sambutan Raya Cina

SambutanTahun Baru Cina tetap meriah, jika dibandingkan dengan Negara Jiran yang tetap bekerja seperti biasa pada hari ini (Isnin 15 Februari).

Di Malaysia, Cuti umum diberikan pada hari Isnin dan Selasa dan Pejabat Kerajaan mula dibuka pada hari Rabu.

Di Negara jiran itu, sambutan Tahun Baru Cina pada hari Ahad, tetapi pejabat tetap dibuka hari Isnin dan tiada cuti umum.

Masyarakat Cina di Malaysia bertuah kerana diberikan pengiktirafan cuti umum dua hari sebagaimana Hari Raya Aidilfitri.

Saya membangkitkan perkara ini, kerana tidak mahu ada pandangan seolah-olah berlaku diskriminasi kaum di Malaysia, sedangkan rakyat pelbagai kaum hidup daklam penuh mesra dan sejahtera.

Tidak perlu lagi dibandingkan dengan Negara-Negara lain, ambil Negara jiran kita sudahlah sebagai contoh betapa masyarkata cina dan yang lain tetap mendapat pengkiktirafan bila menyambut perayaan mereka.

Yang jelas, Kerajaan tidak pernah menyekat kebebasan menhyambut hari kebesaran dan mengamalkan budaya serta keseniaan mana-mana bangsa di Negara ini semenjak Merdeka lagi.

Hasrat Perdana Meneri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak menjadikan 1 Malaysia tidak harus diragui oleh mana-mana pihak kerana ia tidak menyekat kebebasan yang ada, asalkan kita tahu had dan batas demokrasi yang ada.

Selalunya bila sambutan tahun baru cina diadakan, rumah-rumah terbuka dianjurkan oleh Pemimpn dan Tokoh politik dari kalangan masyarakat cina, tetapi berbeza kali selepas tercetus semangat 1 Malaysia dan rakyat didahulukan serta pencapaian diutamakan.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambery Abdul Kadir menunjukan contoh yang baik bila mengadakan rumah terbuka Tahun Baru Cina di Kediamannya di Jalan Sultan Idris Shah di Ipoh pada hari Ahad.

Sambutan rumah terbuka beliau dan Isteri diluar dugaan dengan kebanjiran rakyat pelbagai kaum dan agama. Secara tidak langsung ia mengeratkan lagi silaturahim dan semangat perpaduan.

Diharap sikap sedemikian akan diikuti oleh lain-lain pemimpin Kerajaan Barisan Nasional (BN) sebagai hasrat 1 Malaysia. Lebih baik lagi jika ia diadakan di peringkat akar umbi supaya lebih ramai rakyat dapat merasakan sambutan tersebut.

Saya juga ingin mengucapkan Gong Xi Fatt Cai, rakyat Malaysia hidup dalam aman damai dan sejahtera selalu.

0 comments: