Template by:
Free Blog Templates

20 February 2010

Rumah Bantuan PPRT Tidak Berkualiti?





Perlaksanaan Rumah PPRT harus dilihat kembali kerana ada yang dibina tanpa mengikut spekfikasi dan meragui.

Setelah mendapat aduan, Saya melawat sebuah rumah bantuan PPRT yang dibina di Felda, Ijok yang sudah lama siap sejak bulan Ramadan yang lalu, tetapi hingga ke hari ini masuk belum dimasuki bekalan air.

Penerima bantuan tersebut, Adnan bin Abu Bakar, 52 tahun bingg Fung kerana sudah berbulan rumah itu siap, tetapi tidak dapat memasukinya kerana ketiadaan bekalan air.

Selepas meninjau, Saya menghubunggi Pengurus Agensi yang terlibat membina rumah tersebut, menyalahkan kontraktor terbabit. Begitupun, katanya pemilik rumah berkenaan sudah boleh mendudukki rumah tersebut.

Begitpun, Adnan berkatan beliau dan keluarga memang berhasrat untuk masuk ke rumah itu dan telahpun mengadakan kenduri kesyukuran, tetapi masalahnya ialah ketiadaan air.

Apabila melihat sendiri keadaan rumah tersebut yang dikatakan berharga lebih RM 30 ribu, kualitinya boleh dipersoalkan.

Saya harap pihak yang mengeluarkan bantuan rumah PPRT itu hendak lah turun dan melihat sendiri spekfikasi pembinaan rumah tersebut. Sebelum ini, Saya juga telah membangkitkan mengenai keengganan kontraktor membina sebuah rumah bantuan PPRT di Kampung Teras.

Tetapi, setelah diadukan, pembinaan rumah tesebut yang tertangguh perlaksanaannya dibina oleh kontraktor berkenaan.

Janganlah kerana rumah tersebut merupakan bantuan Kerajaan kepada rakyat termiskin, perlaksanaanya diambil mudah atau bagaikan seperti melepas batuk ditangga.

0 comments: