Template by:
Free Blog Templates

3 September 2009

Rakyat Mulai Meluat Gimik dan Lawak Pembangkang

Saya tidak faham, kenapa pembangkang masih melakukan tindakan yang memalukan dan hanya menjatuhkan imej mereka dengan mengadakan sidang kali kedua di luar Dewan Undangan Negeri yang sah di sebuah hotel di Ipoh, Rabu 2 Sept?

Kesemu ADUN dari Barisan Nasional dan tiga anggota Bebas tidak turut serta kerana tidak mengiktirafkan persidangan tersebut, sebaliknya wakil-wakil BN hanya mengakui sidang yang diadakan pada 7 Mei lalu yang diresmika oleh DTYM Raja Muda Perak.

Anehnya, jika wakil-wakil Pembangkang tidak mengiktirafkan sidang Dewan Negeri pada 7 Mei lalu, kenapa mereka hadir. Jika tidak kerana kekacauan yang dicetuskan oleh mereka, tidak mungkin sidang tersebut terganggu dan menyebabkan Tuanku terpaka menunggu berjam-jam sebelum dapat berangkat masuk memulakan majlis perasmian?

Saya hendak tenguk pada sidang yang akan dipanggil oleh Pentadbiran BN, tidak lama lagi bagi membentangkan bajet 2010 (ikutkan tarikh terakhir selepas 6 bulan, sidang harus diadakan pada 7 November 2009), mereka dari pembangkang datang atau tidak?

Anadainya mereka tidak mengiktirafkan sidang dewan pada 7 Mei, mereka tidak seharusnya datang. Tetapi, berani kah mereka berbuat demikian, saya pasti mereka tetap akan datang, kerana jika mereka tidak hadir, bermakna mereka akan hilang kelayakkan sebagai anggota dewan dan ini boleh menyebabkan berlaku kekosongan kerusi mereka.

Apa yang saya lihat, gelagat pembangkang ini semakin menaikan rasa meluat dan jemu rakyat terhadap mereka yang banyak membuang masa dengan tindakanp-tindakan yang banyak membazir masa dan kosong belaka.

Rakayat sudah naik bosan kerana rakyat seolah-olah cuba diperbodohkan oleh pembangkang yang lebih bermina melakukan kekacuan daripada memperjuangkan nasib rakyat sebagaimana yang telah mereka janjikan.

Tindakan bekas Speaker dan anggota pembangkang yang lain seolah-olah mencabar kesabaran Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganeson supaya mengambil tindakan terhadap mereka.


Sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan saya merasakan sudah tiba masanya Ganeson mengambil tindakan menghadapkan mereka yang terbabit ke jawatankuasa tersebut bagi menjaga nama baik dan imej ADUN di mata rakyat.

Selagi Jawatankuasa itu tidak bertindak, selagi itu lah mereka tidak merasa gentar untuk meneruskan tindakan-tindakan walaupun ia bertentengan dengan peraturan sebagai ADUN.

Rakyat boleh lihat sendiri telatah dan gimik serta lawak pembangkang yang telah menghabiskan banyak masa, sedangkan tanggungjawab mereka amatlah besar untuk memperjuangkan nasib rakyat, selepas menang pada pilihanraya umum Mac 2008 yang lalu.

Tindakan pembangkang juga dilihat hanya semata-mata cuba mencari publisiti murah kerana mereka sedar rayat telah mulai hilang kepercayaan kepada perjuangan mereka yang hanya pandai berjanji, tetapi tidak pandai melaksanakannya.

5 comments:

AnTi AljUbuRi said...

Pak Raja ...

Rakyat bukan dah meluat ...

Tapi rakyat sudah mula asah kapak, puak tu kalau tak kena kapak kepala, tak akan faham ..

Kena kapak macam kita kapak kepala lembu untuk dapatkan otak !!!!

Kah kah kah

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com
dulu bawah pokok,
sekarang kat hotel..duit tu ambil dari jual plat kat bawah pokok.

lepas nie buat kat bangkok, thai...

Unknown said...

salam,

rakyat memang dah muak. ayoh dato' zamri, bubarkan DUN. buktikan pada PR bahawa UMNO/BN bukan lemah. bubar DUN, adakan pilihanraya semula supaya BN lebih berkuasa dan tak ada lagi bersidang bawah pokok dan hotel.
memalukan. ayoh dato' r. zainuddin, galakan dato'zamri buat pilihanraya semula. tentu BN akan menang besar kali ini.
kalau tak bubar DUN maknanya.... kita dayus... BN bukan dayus... UMNO bukan dayus.... dato' zamri tidak dayus....

biar abis duit tak apa janji dapat kuasa mutlak. kalau takut duit abis banyak, buat jer pilihanraya bekas ADUN PKR yang rasuah tu...

ayoh dato' zamri, kita bubarkan DUN..

salam bubar DUN...

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

terima kasih atas pandangan. apa yang berlaku diharap menjadi kesedaran kepada rakyat perak sendiri. selamat berpuasa, semoga segala ibadah, amal jariah diberkati allah hendaknya.

Apa Nak Jadi.. said...

Ini semua sebab angakara cina-cina dap tu.. barall...

Semua tu nak lagakan kita orang melayu... korang tak sedar lagi tak tahu la... mgkn mak bapak korang dulu pun komunis..