Template by:
Free Blog Templates

15 September 2009

UMNO Jangan Mengalah Dalam Soal Perpaduan Ummah



Kubu Gajah, Selasa, 15 Sept. - Sekalipun Tok Guru, Nik Aziz menutup pintu berbincang dengan UMNO, tetapi demi perpaduan Ummah, mengatasi segala percaturan politik.

UMNO juga tidak menjadikan agenda perpaduan Ummah ini sebagai stratigi politik, tetapi lebih kepada kepentignan perpaduan bangsa, agama dan tanahair. Justeru, adalaha tidak adil jika soala in ditolak mentah-mentah tanpa mengambill kira masa depan perpaduan Islam itu sendiri.

Dalam hal ini, Muzakarah adalah dilihat jalan terbaik kearah memberi kesedaran dan umat islam itu sendiri hendaklah melihat secara yang positif dalam mencapai tujuan tersebut.

Umat Islam itu sendiri akan rugi besar jika, mereka terus berpecah dan tidak akan melangkah ke hadapan, sedangkan masyrakat lain berlumba-lumba untuk terus maju.

Bersempena sambutan Aidil Fitri tidak beberapa hari sahaja lagi, adalah diharapkan Masyarakat Islam menggunakan kesempatan yang terbaik ini untuk bermaaf-maafan dan mencari kata sepakat.

Saya menyatakan harapan ini ketika berucap di majlis penyampaian sumbangan raya dan berbuka puasa di Mesjid Bagan Bahru, dekat sini.

Api perkauman amat merbahaya dan hanya dengan perpaduan ia akan menjadi benteng yang kuat. Justeru masyarakat di peringkat akar umbi dinasihatkan supaya menjauhkan diri daripada terperangkap dengan api permainan yang tidak sihat ini oleh mereka yang berkepentaingan politik diri sendiri.

Saya berharap Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kamapung (JKKK) memainkan peranan untuk memupuk sikap berbaik-baik dan elakan sebarang permusuhan di kalangan masyarakat setempat.

Justeru, salah satu jalan terbaik untuk memupuk semangat tersebut ialah melalui program gotong royong.

Saya juga menemui penduduk-penduduk di Kampung Haji Mat Ashek di majlis More dan bersembahyang tewarih.

4 comments:

Anonymous said...

"Umno jangan mengalah dalam soal perpaduan ummah'

Perpaduan ni penting, bila kita bertanding ketua bahagian kita kompromi, bila projek masuk melalui ketua bahagian kita bagi lerr kat lawan kita yg berkompromi tadi tak gitu datuk...macam projek luruskan jalan selama atau pon jalan baru

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

diantara fitnah orang yang berilmu (orang alim) ialah berkata-kata lebih disukai daripada mendengar. pada hal mendengar itu lebih selamat daripada berkata-kata kerana dalam berkata-kata orang cenderung untuk mengisi, menambah dan mengurangi. (yazid bin abi habib) selamat berpuasa, semoga amalan diberkati allah.

Budak Kuala Kenas said...

Assalamualaikum YB, selamat berpuasa. Bagi saya cadangan perpaduan ummah itu memang amat dianjurkan. Bagaimanapun, tidak mudah untuk mencapai perpaduan jika pihak-pihak yang berkenaan masing2 menghayati matlamat dan cara perjuangan yang berlainan. UMNO buatlah cara UMNO dalam menghidup dan memartabatkan Islam. Kalau hebat kualiti penghayatan islam UMNO usahkan Nik Aziz akan bersetuju untuk berpadu, Guan Eng pun suka nak bersekutu.

DATO SERI RAJA AHMAD ZAINUDDIN said...

budak kualakenas, saya melihat kepada pentingnya perpaduan ummah ini kerana sedar dengan apa yang berlaku di palestin dan beberapa negara lain yang mana orang islam ditindas. kata perpatah bersatu kita teguh bercerai kita roboh, biarlahkita menyesal dahulu pendapatan. tenguk hari ini kerana toleransi melayu, bangsa lain naik lemak dan bersikap kurang ajar terhad pemimpin kita seperti mahukan selipar digantung di gambar bekas pm. mudah-mudahan di bulan yang baik ini kita mendapat petunjuk dari allah s.w.t. selamat berpuasa.