Template by:
Free Blog Templates

5 January 2010

Tahun Baru dan Kontrovesi Isu Agama

Belum terlambat rasanya untuk mengucapkan selamat tahun baru. Terasa cepat tahun 2009 berlalu, kini kita sudah berada di tahun 2010.

Banyak peristiwa pahit manis yang telah kita lalui di sepanjang tahun lalu dan saya pasti 12 bulan yang mendatang menanti kita dengan penuh cabaran.

Belumpun sempat kita menikmati suasana tahun baru hanya beberapa hari sahaja disambut, rakyat Islam khusnya telah dikejutkan dengan kontrovesi berhubung dengan penggunaan kalimah Allah oleh yang bukan beragama Islam.

Saya setuju dengan saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak agar Umat Islam bertenang dalam usaha Kerajaan mengatasi masalah tersebut.

Pun begitu, hati dan naluri Masyarakat Islam seluruhnya terguris dan kesal dengan soal tersebut dan mahukan ianya segera diselesaikan.

Jika soal perpaduan sejagat yang dicari dan sentiasa dilaungkan, isu agama sewajarnya dilhat sebagai amat sensitif dan tidak wajar disentuh oleh mereka yang berlainan agama.

Justeru, amatlah diharapkan isu yang mencetus kontroves ini segera diselesaikan untuk menggelakan timbul rasa tidak puas hati dan ketegangan.

0 comments: