Template by:
Free Blog Templates

29 October 2011

Memancing








Aktiviti luar di kalangan para belia harus digalakan bagi memupuk semangat cintakan kekayaan tempat sendiri.

Jika budaya seumpama tidak dimulai dari sekarang, masyarakat terutamanya belia hanya lebih tertarik kepada apa yang dilihat diluar, sedangkan banyak yang boleh dibanggakan di tempat sendiri.

Justeru, Saya berharap Badan Pelancongan Negeri Perak turun ke bawah untuk melihat banyak tempat menarik yang boleh diperkenal dan dimajukan.

Szya berkata demikian ketika berucap meresmikan pertandingan Menancing peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah di kolam ternakan Udang Galah, Sungai Jernih, Ulu Ijok, petang tadi.

Agak mendukacitakan banyak program homestay bagaikan hidup segan mati tidak mahu kerana kurangnya galakan daripada pihak-pihak tertentu memperbanyakan program menarik pelancong tempatan.

Kerajaan membelanjankan wang yang begitu banyak bagi tujuan menggalakan pelancong tempatan menggunakan kemudahan homestaya, selain memberi peluang kepada masyarakat tempatan menyertai bidang pengurusan, tetapi ia dilihat hanya sebagai hangat-hangat tahi ayam.

Bagaimana, kita hendak mempromosikan produk tempatan, jika program homestay inipun gagal dilaksanakan dengan baik.

Sebanarnya banyak tempat menarik seperti di sekitar DUN Kubu Gajah ini khususnya di Lata Tebing Tinggi dekat Sungai Jernih untuk menarik pelancong, tetapi tiada sebarang usaha yang positif yang telah diambil setakat ini bagi menggalakannya.

0 comments: