Template by:
Free Blog Templates

31 October 2011

JKKK











Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) harus diiktiraf oleh semua pihak dan ia janganlah dilihat hanya untuk kepentingan mana-mana golongan atau kumpulan.

JKKK adalah ditubuh dan dilantik oleh Kerajaan Negeri serta juga Kerajaan Pusat untuk membantu mentadbir perjalanan peringkat Kampung.

Mereka ini adalah dibawah naungan Menteri Besar di peringkat Negeri dan mereka adalah Mata dan Telinga Kerajaan.

Saya berkata demikian ketika berucap meresmikan program bergotong royong KEMAS peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah yang diadakan di perkarangan Dewan Orangramai Rancangan Tanah Belia Khas (RTBK) Pondok Tanjung, petang tadi.

JKKK adalah juga agensi yang akan mempastikan perpaduan di peringkat Masyarakat dan bertanggungjawab dalam menjalan program bagi menjamin keamanan dan kesejahteraan Kampung.

JKKK diberikan tauliah untuk mewakili Kerajaan dan tanggungjawab mereka amatlah penting dalam mempastikan kemajuan dan keselamatan setiap Kampung.

JKKK adalah juga sebuah badan bagi mempastikan usaha-usaha permuafakatan rakyat dan mulai tahun ini mereka diberikan peruntukan untuk menjalankan kegiatan bagi faedah penduduk.

Saya berharap tidak ada mana-mana pihak yang memperkecil-kecilkan kewibawaan dan peranan JKKK dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka terhadap rakyat dan Kerajaan.

0 comments: