Template by:
Free Blog Templates

28 October 2011

Dermasiswa





Perbadanan Tabung Pinjaman Pengajian Tinggi (PTPTN) diminta agar melonggarkan syarat pinjaman bagi menggelakan Pelajar-Pelajar yang benar-benar memerlukan pinjaman tersebut tidak tercicir untuk menyambung pelajaran mereka.

Ini kerana ada pelajar miskin dan tidak ada tempat untuk bergantung terpaksa melupakan hasratnya untuk meneruskan pelajaran kerana tidak mampu selepas gagal mendapatkan pinjaman tersebut.

Lebih menyedihkan lagi, pelajar itu disingkirkan hanya beberapa bulan sahaja lagi untuk menamatkan pengajiannya di sebuah Kolej.

Saya berkata demikian ketika menyampaikan sumbangan Dermasiswa Yayasan Perak peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah di Pejabat Penghulu Mukim Ijok, petang tadi.

Seramai 23 orang lagi Pelajar di DUN Kubu Gajah yang berjaya ke Pusat Pengajian Tinggi menerima sumbangan tersebut.

Mengenai masalah Pelajar tersebut Saya sendiri telah menghubunggi pihak Pengurusan Yayasan Perak untuk mendapatkan jasa baik mereka bagi membolehkannya menghabiskan pengajian yang hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi.

Dia anak orang miskin dan yatim piatu pula, kini cuma da neneknya sahaja untuk tempat beliau bergantung tetapi masih tidak mampu untuk membiyai pengajiannya.

Mengenai dermasiswa tersebut, Saya berharap pelajar yang menerimanya dapat mencapai kejayaan cemerlang sebagai menghargai segala pengorbanan yang telah dibuat oleh Kerajaan bagi membantu pengajian mereka.

Kerajaan Perak pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir hanya mahu melihat Pelajar berjaya di bidang pendidikan, juseru Kerajaan bersedia membantu menggurangkan bebanan mereka yang tidak mampu.

0 comments: