Template by:
Free Blog Templates

28 April 2009

Warga emas perlukan bantuan

Selepas menerima SMS daripada seorang penduduk di DUN saya, saya bergegas ke melawat seorang warga tua, Puan Rokiah binti Mohamed, 85 tahun yang terlantar sakit di rumahnnya di Kampung Bagan Bahru, petang ini.

Menurut anaknya, Puan Siti Doyah binti Abdullah, 66 tahun ibunya mengalami sakit tua sejak akhir-akhir ini dan tinggal sendirian dirumah.

Justeru beliau amat memerlukan bantuan bagi menanggung rawatannya.

Bantuan bersama saya tadi ialah wakil pejabat kebajikan masyarakat selama, Cik Nurul Wahida binti Hassan yang telah mengambil laporan.
Saya juga menghubungi Menteri Pebangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Sharizat Abdul Jalil mengenai bantuan yang diperlukan itu dan beliau sendiri akan mendapatkan segala maklumat Siti Joyah yang terpaksa menutup kedai kopi kerana menjaga ibunya, juga mengharapkan bantuan saraaan daripada kebajikan.

Saya juga berharap proses bantuan seumpama itu dapat disegerakan dan tidak tertanggung begitu lama.

2 comments:

tabuan said...

Adalah menjadi harapan kepada semua masyarakat tak kira bangsa dan agama bagi yang amat memerlukan bantuan, terutama dalam situasi kecemasan supaya dpat disegerakan.
Masyarakat luat bandar, jika dilihat mereka tidak tahu bagaiman cara dan proseduer untuk mendapat membuat sesuatu urusan dengan pihak kerajaan.
Oleh itu mereka sering berharap agar ADUN/YB mereka menolong mereka.
Sekiranya kita jelas kan kepada mereka bagaimana cara nya insyaallah mereka akan faham dan tahu cara urusan tsb.
Maka pasti nya ketidak puas hati itu akan hilang.
Maka di cadangkan kepada YB Datuk Raja supaya membuat program untuk memberi penerangan tentang fungsi kerajaan/kementerian.
Prosedeur-proseduer bila berurusan.
Sebab sekarang ini sistem dalam kerajaan telah berubah dan penerangan mengenai kerajan Electronic adalah perlu.
Buatlah penerangan mengenai
1.Cara pembahgian harta pusaka, wasiat
2.Fungsi dan peranan pejabt tanah dalam pembahagian tanah pusaka
3.Cara untuk mencari kerja dengan sector awam
4.Laman-laman web kerajaan.

dan banyak lagi
Ini akan menolong penduduk luar bandar.

Anonymous said...

Assalamualikum,

Puan saya Patimah Shaari, ingin mendapatkan bantuan untuk abang saya yang berumur 63 kini menghidapi kencing manis baru2 ini telah melakukan pembedahan ibu kakinya dan penglihatanya pulak sudah kabur. Saya mengharap bantuan dari pihak tuan.

Jika ada apa yang hendak di perolehi dari saya untuk abang saya tuan boleh lah berikan butir2 peribadai abang saya Zakaria Shaari yang tinggal di Tanjung Malim, Perak.

Sekian, terima kasih.